Background Image
Previous Page  30 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Esra KATIMAN

29

Maddeye göre: “(1) Esas inceleme sonunda, başvurucunun hakkının

ihlal edildiğine ya da edilmediğine karar verilir. İhlal kararı verilme-

si hâlinde ihlalin ve sonuçlarının ortadan kaldırılması için yapılması

gerekenlere hükmedilir. Ancak yerindelik denetimi yapılamaz, idari

eylem ve işlem niteliğinde karar verilemez. (2) Tespit edilen ihlal bir

mahkeme kararından kaynaklanmışsa, ihlali ve sonuçlarını ortadan

kaldırmak için yeniden yargılama yapmak üzere dosya ilgili mahke-

meye gönderilir. Yeniden yargılama yapılmasında hukuki yarar bu-

lunmayan hâllerde başvurucu lehine tazminata hükmedilebilir veya

genel mahkemelerde dava açılması yolu gösterilebilir. Yeniden yar-

gılama yapmakla yükümlü mahkeme, Anayasa Mahkemesinin ihlal

kararında açıkladığı ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldıracak şekilde

mümkünse dosya üzerinden karar verir”.

Bu hükümler karşısında, Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvu-

ru yolu, kişilerin yürürlükte olan kanunların anayasal uygunluğunu,

kendilerine dönük bir işlem olmaksızın, “ soyut olarak “ denetletebi-

lecekleri bir anayasal başvuru yolu olarak değil, -ki bu iç hukuk yolla-

rı,  AİHM tarafından, AİHS 35 Maddesi anlamında etkin hukuk yolu

olarak değerlendirilmemektedir

30

-, doğrudan ve özel olarak oluşturul-

muş bir müracaat yolu olarak karşımıza çıkmaktadır

31

.

Görüldüğü üzere, 50. Madde ile birlikte, Anayasa Mahkemesi’nin

ihlalin tespiti ile yetinmeyeceği, ihlal kararı verilmesi hâlinde ihlalin

ve sonuçlarının ortadan kaldırılması için yapılması gerekenlere hük-

medeceği, tazminata karar verebileceği belirtildiğine göre, bireysel

başvurunun AİHM’nin anladığı anlamda kişiye özel bir koruma sağ-

laması kanunen mümkündür

32

. Anayasa Mahkemesi önünde bireysel

başvuru yolunun, 6216 sayılı Kanun’un 49 ve 50 maddeleri ile, teorik

olarak, AİHM içtihadının aradığı etkin hukuk yolu şartlarını teorik

olarak sağlamaktadır. Nitekim AİHM,

Hasan Uzun/Türkiye

kararın-

da, “ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldırmak için yeniden yargılama

30

Apostol/Gürcistan, (op.cit.),

§ 40.

31

Hartman/Çek Cumhuriyeti

, n

o

 53341/99, § 49, CEDH 2003-VIII ;

Sürmeli/Almanya

 (

op.

cit

.) § 62 ;

Voggenreiter/Almanya

, n

o

 47169/99, § 23, CEDH 2004-I) ;

Švarc ve Kavnik/

Slovenya

, n

o

 75617/01, §§ 15-16, 8 Şubat 2007 ;

Eberhard ve M. /Slovenya

, n

o

 8673/05

ve n° 9733/05, §§ 103-107, 1Aralık 2009.

32

Konu ile ilgili olarak, bkz. örneğin, Özcan ÖZBEY,

Türk hukukunda Anayasa

Mahkemesi’ne bireysel başvuru hakkı

, Ankara, Adalet, 2012.