Background Image
Previous Page  40 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Esra KATIMAN

39

Esasa ilişkin denetimdeki kurallara ait iç hukuk düzenleme-

si ile, konu ile ilgili AİHM’nin içtihatları benzerlik göstermektedir.

Anayasa’nın 148/4 bireysel başvuru yolunda uygulanacak denetimin

çerçevesini belirtir : “Bireysel başvuruda, kanun yolunda gözetilme-

si gereken hususlarda inceleme yapılamaz“. Maddenin gerekçesinde

ise“ Şu kadar ki, bireysel başvuru kurumunun niteliği dikkate alındı-

ğında, kanun yolunda gözetilmesi gereken hususların bu kapsamda

incelenmeyeceği kuralı benimsenerek, diğer yüksek yargı organları

ile Anayasa Mahkemesi arasındaki olası görev uyuşmazlıklarının or-

taya çıkmasının önlenmesi amaçlanmakta“

70

olduğu ifade edilmiştir.

Aslında bu düzenleme ile, AİHM’ nin kısaca “dördüncü yargı yolu“

(

quatrième instance

 ) olarak adlandıran içtihadı

71

, iç hukukta anayasa

hükmü haline dönüştürülmüş olmaktadır.

Bu maddenin “salt lafzıyla anlaşılacak olursa, anayasa şikâyetinin

konusu kalmayabilir

72

” yolundaki doktrindeki eleştirilerin yerinde ol-

mayan eleştiriler olduğunu söylemek, bugün için henüz uygulamanın

nerede olduğu tam görülemediği için, mümkün değildir. Bu maddenin

hukuka uygun biçimde uygulanması, AİHM’nin temyiz mercii olma-

dığı konusundaki içtihatlarının –ki bu içtihatların da tartışma yaratan

içtihatlar sınıflandırılması içinde olduğu unutulmamalıdır

73

- Anaya-

sa Mahkemesi tarafindan, ne kadar içselleştirileceğine bağlıdır. Zira,

“kanun yolunda gözetilmesi gereken hususlarda inceleme yapılamaz“

ifadesini bir denetimsizlik imkânı getirecek şekilde yorumlamamak

n° 

44787/98

, § 76, CEDH 2001-IX ;  

Allan/Birleşik Krallık,

, n°

48539/99

, § 42,

CEDH 2002‑IX

70

7/11/1982 Tarihli ve 2709 Sayılı

Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinde

Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi

, Madde 19 gerekçesi, 2/656 E.,

05/04/2010, s. 13 ve devamı.

71

Denetim yetkisini kullanımı esnasında, AİHM, ulusal yargı organlarının yerine

kendini koyma işini üstlenmez fakat, tüm dosya kapsamını dikkate alarak, takdir

yetkisi içinde verilmiş kararların, anılan Sözleşme hükümlerine uygunluğunu

kontrol etmek yükümlülüğü altındadır. Bkz.

Petrenco/Moldovya

, no 

20928/05

,

§ 54, 30 Mart 2010 ;

Petrov/Bulgaristan

 (Kbl. Kr.), n°

27103/04

, 2 Kasım 2010.

72

Ece GÖZTEPE, « Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru hakkının

(anayasa şikâyeti) 6216 sayili kanun kapsamında değerlendirilmesi «,

Türkiye

Barolar Birliği Dergisi

, 2011 (95), sayfa 23.

73

Bkz. İç hukukta anayasal müracaat yolunun kullanıldığı ve Sözleşmenin 10. Mad-

desinin (düşünce, vicdan ve din özgürlüğü) konu olduğu

Axel Springer AG/Al-

manya

davası kararı

(

39954/08

, 7 Şubat 2012) ve karardaki, hâkimlerden López

Guerra, Jungwiert, Jaeger, Villiger Et Poalelungi’inin imzalarının bulunduğu, mu-

halefet şerhi.