Background Image
Previous Page  165 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 165 / 417 Next Page
Page Background

Hukuk ve Devlet Özdeşliğinin Ötesinde Kamu Hukuku

164

Marx’ın “komünizmi açıkça tuttuğu” ilkmetin

1844 Elyazmaları

’dır

(Bottigelli, 1993a: 53).

1844 Elyazmaları

’nda Marx da, “Komünizm

olumluyu, yadsımanın yadsınması olarak koyar, öyleyse komünizm

insanın kurtuluş ve kendini onarımının gerçek uğrağı, tarihin gele-

cekteki gelişmesi için zorunlu

25

uğraktır” diye yazar (1993a: 184). Bu

metinde Marx, komünizmin, özel mülkiyetin, insani kendine yaban-

cılaşmanın olumlu ortadan kaldırılışı, “sonuç olarak din, aile, devlet

vb. dışı insanın, kendi insanal, yani toplumsal varlığına dönüşü anla-

mına” geldiğini yazar (1993a: 172-173; Bottigelli, 1993a: 54; Bottomore,

1993: 340). Komünizm, sadece devlet ya da dinden kurtuluş değil, in-

sanın gerçek kurtuluşu olacaktır (Bottigelli, 1993a: 55).

Demek ki 1848, ya da başka deyişle Marx ve Engels öncesinde bir

hayaleti andıran ve sarih bir programı olmayan bu kaba komünizm,

Bensaïd’in deyişiyle “eşitlikçi sektlerin ya da İkarusçu hülyaların

‘kötü yontulmuş’ biçimlerine bürünmüş bir halde zamanın ruhunun

yakasını bırakmamaktadır” (2010: 64). Marx,

1844 Elyazmaları

’nda bu

kaba komünizmin “devletin ortadan kaldırılması ile birlikte” olması-

nı olumlar, ancak özel mülkiyetle kurduğu ilişki içinde onu, “kendini

olumlu ortaklık olarak koymak isteyen özel mülkiyet alçaklığının bü-

ründüğü bir biçimden başka bir şey değildi” diye niteler (1993a: 171).

Bu erken metin, yabancılaşma üzerine uzun ve bitmeyen tartışmalara

konu edildiyse de, esas önemli yanı, henüz tarihsel materyalizmi tam

olarak olgunlaşmamış olan Marx’ın bile, komünizmi somut, yaşayan

ve ezilen insanların, proletaryanın bir kurtuluş hedefi/programı ve

ona yönelen bir hareketi olarak birlikte düşündüğünü açıkça göster-

mesidir. Aksi, insan toplumunun ereksel biçimi olarak komünizmi ilan

etmek olurdu ki, bu tümüyle metafiziktir. Komünizm sorunu, Marx ve

Engels tarafından

Komünist Manifesto

’da, bu tür bir metafizikten uzak-

ta, mülkiyet sorunu olarak konulur. Elbette yine de komünistlerin bir

hareketi olarak:

25

Buradaki zorunlu kavramının, ilerlemeci bir perspektif içinden, kapitalizmden

sonra komünizmin zorunlu olduğunu işaret etmediği, Marx tarafından sadece ve

sadece tarihin gelişmesi için zorunlu uğrak olarak komünizmden söz edildiğini

vurgulayalım. Tarihin gelişmesi zorunlu değildir elbette, insanlık tarih öncesinde

kalarak, apocalypse’ini, kıyametini, kendisinin ve gezegeninin yok oluşunu da

yaratabilir: “Komünizm yakın geleceğin dinamik ilkesi ve gerekli biçimidir ama

komünizm olarak komünizm, insan gelişiminin ereği, insan toplumunun biçimi

değildir” (Marx, 1993: 184).