Background Image
Previous Page  280 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 280 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Mehmet Şükrü NAR

279

türleri her iki norm anlayışında da suçtur), aralarındaki temel farklı-

lığın ise çoğu durumda yaptırımlarda farklılaştığı göze çarpmaktadır.

Yaptırımlar ise toplumsal düzenin işleyişi bakımından bireyi(leri), ya-

salar veya kültürel normlar vasıtasıyla topluluğun belirlemiş olduğu

kurallara uymaya zorlamaktadır. Topluluktan dışlama, ayıplama…

gibi düşük dereceli yaptırımlar olabileceği gibi şiddet içerikli yarala-

ma ve hatta ölümle sonuçlanan yaptırımlara da rastlanabilmektedir.

Ülkemizde özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde görü-

len kültür veya töre suçları olarak atfedilen, suçun kültürel boyutunu

yansıtan, namus ve kan davası adı altında işlenen cinayetler buna ör-

nek teşkil edebilmektedir.

II. Suç Olgusunun Kültürel Boyutu

İlkel topluluklardan günümüz topluluklarına kadar insanlık tarihi

pek çok aşama kaydetmiştir. Kominal yaşamamın getirdiği yaşam dü-

zeninden, yerleşik yaşama oradan da modernitenin hakim olduğu gü-

nümüz toplumsal yaşamı ortaya çıkarmıştır. Ancak bu demek değildir

ki, her topluluk aynı sosyal ve kültürel yaşam evresinden geçerek bu-

günkü manada toplumları meydana getirsin. Birçok toplumsal yapı,

bu değişimi belli bir dönemde hızlı olarak kabul ederken ve o şekilde

uygularken, birçok topluluk bu değişim hızının gerisinde kalmıştır.

Günümüzde bile komünal yaşamın hakim olduğu avcı-toplayıcı grup-

lara rastlanabilmektedir.

Süreç içinde teknolojide, ekonomide, düşüncede, eğitimde, ör-

gütlenme biçiminde… yaşanan hızlı gelişmeler geleneksel normlara

ve yasalara farklı bir algılayış getirmiştir. Modernitenin var olduğu

sanayileşmiş toplumlarda bu algılamanın bir sonucu olarak geçmişe

dayalı örf, adet, tutum, görenek…gibi geleneksel yaşam tarzıyla öz-

deşleşen alışılmış davranış biçimleri büyük ölçüde terk edilerek yerine

yazılı hukuk normlarının baskın olduğu bir realiteye bırakmıştır. Buna

karşılık bu değişim sürecine ayak uyduramayan toplumlar ise ya geç-

mişten gelen geleneksel davranış kalıplarını devam ettirmişler ya da

Anadolu toplumunda olduğu gibi bir tarafta geleneksel yaşam biçimi,

bir tarafta modernitenin hakim kılındığı (veya kılınmaya çalışıldığı)

bir anlayış hakim olmuştur. Dolayısıyla geleneksel anlayışın benim-

sendiği, kültürel değerlerin ön plana çıkarıldığı bu gibi toplumlarda