Background Image
Previous Page  305 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 305 / 417 Next Page
Page Background

İbralaşmayı Yoksayan Etik İlişki/Yozlaşan Gerekçe

304

çimlendirmesine fırsat tanır.

12

Böylece, öznel ihtiyaçların

Avrupa Kamu

Düzeni

içinde erimesini, işlevsiz kalmasını önleyerek, değerlerin özgü-

lüğünü, öznel ve özgeliğini korumaya özen gösterir.

Avrupa Mahkeme’si, gerekçeyi adil yargılamanın paydaşı adde-

derek birey, toplum, kamu ve yargı şemasının diğer aktörleri arasında-

ki etik ilişkinin, gerekçenin bilinen öncelikleri, öncelleri ve beklentileri

üzerinden biçimlenmesini ister.

Derece mahkemesi olmaya heveslenmez. Gerekçe denetimi fikrini

soğuk karşılar. Vesayetçi bir tutum sergilemekten ve dördüncü derece

yargı otoritesi olmaktan özellikle kaçınır. Sözün özü, bu ödevi sahip-

lerine bırakır.

Deneyimler, bazı koşulların tahakkuku halinde, gerekçeye olan

ihtiyacın azalabileceğini veya ortadan kalkabileceğini düşünerek, yü-

kümlülüğü istisnalarla örseler,

13

böylece hükmün almaşık yöntem,

kendine has olanla soluklanmasını kolaylaştırır. Yeri zamanı geldiğin-

de bir adım geride durmayı, gerekçeden ödün vermeyi stratejisinin bir

parçası olarak telakki eder.

Strasbourg, gerekçe hakkını besleyen ölçütleri belirleyerek, bunlar-

la zıtlaşan deneyimleri gerekçesizlik olarak deşifre eder. Deneyimlerle

vücuda gelen gerekçe müktesebatının yarınını maharetli ellere bırakır.

Elimizdeki veriler, ima yoluyla sisteme kazandırılan gerekçesizlik

modellerini, sıfır gerekçe

14

, yeterli

15

ve yasal olmayan gerekçe

16

, yasal

12

Gerekçelendirme, kararın niteliğine, somut olayın özelliğine, hükmün doğasına,

ülkelerin kanun yapısına, örf ve adetlerine, meşruluk algısına ve değer yargılarına

göre farklılık gösterebilir. Ruiz Torija/Seri A No.262(1995) Karen Reid Adil Bir

Yargılamanın Güvenceleri; KHRP Ekim 2000,İstanbul, S.39,135,136

13

Mahkeme, adaletin düzgün bir şekilde yerine getirilmesiyle bağlantılı bir ilkeyi

yansıtan içtihatlarına göre, mahkemelerin ve yargı yerlerinin verdikleri kararlarda

yeterince gerekçe göstermeleri gerektiğini hatırlatır. Gerekçe gösterme ödevinin

kapsamı, kararın niteliğine göre değişir ve bu ödevin kapsamı olayın içinde bu-

lunduğu şartların ışığında belirlenir. (Ruiz Torija § 29; Hiro Balani, §27; ve Higgins

ve Diğerleri, §42.) Sözleşme’nin 6(1) fıkrası mahkemeleri verdikleri kararlar için

gerekçe göstermekle yükümlü tutmakla birlikte, bu yükümlülük, her iddiaya ay-

rıntılı yanıt vermenin gerekli olduğu şeklinde anlaşılamaz.(Van de Hurk,§61).Do-

layısıyla bir Üst Mahkeme bir üst başvuruyu reddederken, kural olarak sadece alt

mahkemelerin kararlarındaki gerekçeleri onaylayabilir. (Helle,§59-60)Osman Doğ-

ru-Atilla Nalbant; İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Açıklama ve Önemli Kararlar,

1. Cilt, T.C. Yargıtay Başkanlığı, 1 Baskı, 2012, Şen Matbaa, Ankara, s.848-849

14

Salov/Ukrayna(655518/01.09.2005)

15

Georgiadis/Yunanistan; İngiliz v. Emery Reimbold ve Strick

16

De Moor/Belçika