Background Image
Previous Page  36 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Selami DEMİRKOL / Zuhal BEREKET BAŞ

35

gerekçesinde yer alan; “en büyük hizmetin dar gelirli vatandaşı konut

sahibi kılmak olduğu” şeklindeki ifade, Anayasada yer alan herkesin

kendi mülkiyetinde olan bir konuta sahip olmasından değil, konut ge-

reksinmesinin karşılanmasından söz ettiği, barınma gereksinmesinin

karşılanmasının biricik ve en etkili yolunun ise mülk konut olmadığı

gerekçesiyle haklı olarak eleştirilmiştir.

36

1982 Anayasası, konutu, sağlık hakkı ile birlikte değil, bağımsız

olarak ele almakta ve “konut hakkı” kenar başlığı altında düzenle-

mektedir. Konut hakkı herkese tanınmış temel bir hak olmakla birlikte

özellikle yoksul kesimler açısından daha da büyük öneme sahiptir. Bu

nedenle insan hakkı belgelerinde yoksul ve dar gelirli kesimlere özel-

likle yer verilmektedir.

1961 Anayasasının 49. maddesinde “devlet yoksul ve dar gelirli

ailelerin sağlık şartlarına uygun konut ihtiyaçlarını karşılayıcı tedbir-

leri alır” ifadesine yer verilmiş ve uygulama bu yönde gelişmiştir. Ko-

nut hakkı, bir sosyal hak ve bir isteme hakkı olarak, güçsüz toplumsal

katmanlara hitap ettiğinden, konut edinme güçlüğü bulunanların bu

haktan yararlandırılmaları sosyal devletin yerine getirmesi zorunlu

görevidir. 1961 Anayasası, yoksul veya dar gelirli ailelerin konut ihti-

yacını karşılamakla devleti yükümlü kılarken (m. 49), 1982 Anayasası

sadece devlete yönelik olarak “konut ihtiyacını karşılayacak tedbirleri

alır” kuralı ile getirilmek suretiyle bu durum devlet için zorunluluk

olmaktan çıkarılmıştır.

37

1961 Anayasası özne kriterini birey olarak değil, yoksul konumda-

ki aile şeklindeki tanımlamadığı halde, 1982 Anayasası konut hakkına

ihtiyaç sahibi birey ve hak özneleri açısından yaklaşmaktan kaçınmış-

tır. Her iki Anayasanın konut hakkını ele alış şekli itibariyle konuya

bakıldığında, sosyal devlet sistemini öngören 1961 Anayasası, konut

sorununu sosyal hak anlayışıyla çözüme kavuşturmayı hedeflemesine

karşın, 1982 Anayasasının “konut hakkı “kavramını kullanmakla bir-

likte, konut sorununa “sosyal haklar ve sosyal devlet anlayışıyla yak-

laştığını ileri sürmek pek mümkün görünmemektedir.

38

36

Çoban, a.g.m., s.87

37

Kaboğlu, İbrahim Ö., “Yerleşme Özgürlüğü ve Konut Hakkı“, İnsan Hakları Yıllı-

ğı, Cilt;17-18, 1995-1996, Ankara, s.36

38

Kaboğlu, 1995-1996, s.37