

TBB Dergisi 2013 (108)
Selami DEMİRKOL / Zuhal BEREKET BAŞ
41
alanları, rekreasyon alanları ve her türlü sosyal donatı alanları oluş-
turmak, eskiyen kent kısımlarını yeniden inşa ve restore etmek, kentin
tarihi ve kültürel dokusunu korumak veya deprem riskine karşı ted-
birler almak amacıyla kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri uygulaya-
bilir.
Kentsel dönüşüm kavramı kent içindeki alanların toplumsal, eko-
nomik ve mekânsal olarak yeniden ele alınması ve kentteki sorunlu
alanların sağlıklı ve yaşanabilir hale getirilmesi amacını taşımaktadır.
Bu amacın gerçekleştirilebilmesi için yıkıp yeniden yapılma, canlan-
dırma, sağlıklı hale getirmek için proje üretilmesi ve uygulaması yapıl-
ması, kentin çöküntü haline gelmiş bölgelerinin yeniden ayağa kaldı-
rılması sonucunun ortaya çıkması gerekmektedir. 2010 yılında yapılan
değişiklikle birlikte kentsel dönüşümün eskiyen kent kısımlarını ye-
niden inşa etme ve çöküntü haline gelmiş alanlara bir çözüm olma
amacından uzaklaşılmıştır. Yapılan bu değişiklik ile, her türlü alanda
kentsel dönüşüm alanı ilan edilebilmesine olanak tanınmış bulunul-
maktadır. Bu ve başka bir çok yönü ile düzenlemenin Anayasa’nın
mülkiyet hakkına, eşitlik hakkına, temel hak ve özgürlüklere aykırı ol-
duğu haklı olarak ileri sürülmüş
52
ve anılan düzenlemenin iptali için
Anayasa Mahkemesine başvurulmuştur.
5393 sayılı Yasa ile getirilen “kentsel dönüşüm” kavramına ilişki
düzenlemeler Anayasa Mahkemesinin önüne gitmesi üzerine Anaya-
sa Mahkemesi tarafından henüz gerekçesi yayımlanmamış olmakla
birlikte bir iptal kararı verilmiş bulunulmaktadır.
53
Bu iptal kararına
dayalı bir değerlendirme yapmak henüz mümkün değildir.
Bu arada 2012 tarihinde yürürlüğe giren birlikte 6306 sayılı Ya-
sada yer alan düzenlemelerin de Anayasada yer alan düzenlemelere
ve ilkelere aykırı olduğu ileri sürülmüş ve konu Ana Muhalefet Par-
tisi tarafından Anayasa Mahkemesine götürülmüş bulunulmaktadır.
Kentsel dönüşüm kavramı ile ilgili 5393 sayılı Yasaya ilişkin Anayasa
Mahkemesinin iptal kararının gerekçesi henüz yayımlanmamakla bir-
52
Atalay, Can, “Kentsel Dönüşüm ve Sorunlar”, Güncel Hukuk Dergisi, Ocak 2013-
/1-109, s.36
53
Anayasa Mahkemesinin 18.10.2012 gün ve E:2010-82 K:2012/159 sayılı kararı ile
iptal edimiş olup, Anayasa Mahkemesinin 18.10.2012 gün ve E:2010/82 K:2012/39
sayılı kararı ile de iptal kararının Resmi Gazetede yayımlandığı tarihe kadar yü-
rürlüğü durdurulmuştur.