Background Image
Previous Page  40 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Selami DEMİRKOL / Zuhal BEREKET BAŞ

39

koşullardaki yapılaşmalara müdahalesinin meşru kabul edilebileceği-

ni belirtmiş, ama gerek ekonomik güçlükler gerekse sosyal ortamda-

ki baskılar nedeniyle mağdur olan bu insanlara herhangi bir teminat

verilmeden, yaşanacak yer tahsis edilemeden alınan bu kararı ölçülü-

lük prensibine, AİHS.nin ayrımcılık yasağına, Ek 1 Nolu Protokolün 1.

maddesinde yer alan mülkiyet hakkına aykırı olduğuna ve başvurucu-

ya Bulgar makamlarının manevi zararın giderilmesine yönelik manevi

tazminat ödemesine karar vermiştir.

47

Danıştay 6. Dairesince verilen 21.04.1993 tarih ve E:1992/1347

K:1993/1630 sayılı kararda ise; “3194 sayılı Yasanın 9. maddesinde

Bakanlığın gerekli görülen hallerde kamu yapıları ile ilgili imar planı

değişikliklerini, umumi hayata müessir afetler dolayısıyla veya toplu

konut uygulaması veya Gecekondu Kanununun uygulanması amacıy-

la yapılması gereken planları ve plan değişikliklerini yapmaya, yaptır-

maya, değiştirmeye ve re’sen onaylamaya yetkili olduğu kurala bağ-

lanmıştır.

Dosyanın incelenmesinden, Bulgaristan’dan göçe zorlanan soy-

daşların durumu Bakanlıkça umumi hayata müessir afet olarak de-

ğerlendirildiği anlaşılmakta olup, insanların yaşadıkları yerlerden

göçe zorlanmaları olağanüstü bir durum oluşturduğundan böyle bir

değerlendirme sonucu anılan 9.maddeye dayanılarak yapılan planda

mevzuata aykırılık bulunmamaktadır. Öte yandan, dava konusu alan-

da yaşayacak nüfusun gerektirdiği park, ağaçlandırılacak alan, spor

alanları, otopark ve ilkokul alanı gibi sosyal donatı alanlarına yer ve-

rildiği ve bu haliyle imar planında şehircilik ilkeleri, planlama esas-

ları ve kamu yararına aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır…”

gerekçelerine yer verilmek suretiyle insanların yaşadıkları yerlerden

göçe zorlanmalarının olağanüstü bir durum olduğu ve bu nedenle ida-

relerin buna dayalı olarak yapacakları işlemlerde kişilerin mağduriye-

tini gidermek amaçlı özel yetkiler ile donatılmaları gerektiğinin yargı

tarafından kabul edildiğini görmekteyiz.

48

Kentsel adaletin sağlanması konusunda en etkili yol gösterici ve

bireyler için güvence oluşturan, ulusal ve uluslararası düzeylerde alı-

47

Yurtcanlı, Seda “Temel Haklar Penceresinden Kentsel Dönüşüm” Güncel Hukuk

Dergisi, Ocak 2013, Sayı:1-109, s. 42

48

Danıştay Bilgi Bankası,

http://www.danistay.gov.tr