Background Image
Previous Page  46 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Selami DEMİRKOL / Zuhal BEREKET BAŞ

45

değerleri içinde bir bütün oluşturduğu bir gerçektir. Anayasa’nın 57. madde-

sinde de “şehirlerin özelliklerini ve çevre şartlarını gözeten bir planlama”dan

söz edilmektedir. Ayrıca 8. madde ile merkezi idarenin planlama konusun-

da tüm yetkileri yerel yönetimlere devredilmiş değildir. Madde içeriğinden

anlaşılacağı üzere merkezi yönetim bu yetkiyi gerekli gördüğü hallerde kul-

lanacaktır. Kaldı ki, Yasanın 9. maddesi ile Bakanlığa bu konuda geniş yet-

kiler tanınmıştır…”

56

Açıklamaları ile merkezi yönetimine plan yapma

yetkisinin verilmesinin Anayasaya ve konut hakkının amacına aykırı

olmadığı kabul edilmiştir.

3

194 sayılı Yasadaki planlama yetkisinin süresiz olarak Çevre Ba-

kanlığına verildiği, Bakanlığın yerel yönetimlerin yerine geçtiği ileri

sürülen Yasaya ilişkin olmak üzere yapılan bir başvuru üzerine Ana-

yasa Mahkemesince verilen 26.09.1991 tarih ve E:1990/38, K:1991/32

sayılı kararında

57

ise;

“…Anayasanın idarî vesayetin hangi amaçlarla kul-

lanılacağını kurala bağlamakla yetinmediğini ilke ve yöntemlerinin de yasa ile

belli edilmesi koşulunu aradığı…”

belirtilmiştir.

Anılan bu Kararda; “…

Yasada yerel yönetimlere ait olan yetkilerin

geçici olarak alınabileceği belirtilmekle birlikte bunun için bir sınırlama - ge-

tirilmediğinden bu yetkilerin merkezî yönetimce çok uzun süre kullanılması

olanağı getirilmektedir. Bu durum, yerel yönetimlerin özerkliğine idarî vesa-

yet yetkisinin kullanılması dışında bir müdahale olanağı tanımayan Anayasa-

nın 127. maddesi ile bağdaşmamaktadır. İtiraz konusu düzenlemede bir idarî

vesayet ilişkisinin varlığından değil, merkezî yönetimin yerel yönetimlerin

plânlama yetkilerine yukarıda özetlenen nedenler dışında ve sınırı belirsiz bi-

çimde gelişigüzel el atmasından söz edilebilir. Böylece, İtiraz konusu kuralın

Anayasanın 127. maddesinin ikinci fıkrasında yer alan yerel yönetimlerin gö-

revlerinin kanunla düzenleneceği ilkesine ve aynı maddenin beşinci fıkrasına

aykırı olduğu kanısına varılmıştır...

” gerekçelerine yer verilmek suretiyle

plan yapma yetkisinin yerel yönetimlerden merkezi idareye kaydırıl-

masının Anayasaya aykırı olduğuna hükmedilmiştir.

TOKİ’ye plan yapma yetkisi veren Yasaya yönelik başvuru üzeri-

ne verdiği kararda da;

56

Anayasa Mahkemesinin 11.12.1986 gün ve E:1985/11 K:1986/29 sayılı kararı,

18.04.1987 gün ve 19435 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

57

Anayasa Mahkemesinin 26.09.1991 tarih ve E: 1990/38 K: 1991/32 sayılı kararı,

28.11.1991 gün ve 21065 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.