Background Image
Previous Page  44 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Selami DEMİRKOL / Zuhal BEREKET BAŞ

43

Yerel imar plânlarının düzenlenmesinin her aşamasında; insan ve

yerel ortak gereksinimlerin ön plânda yer aldığı göz ardı edilemeye-

ceğinden Anayasanın 127. maddesindeki

yerinden yönetim ilkesi’n

den

hareketle, “imar plânlaması”nın yerel bir gereksinimlere uygun olarak

yerel yönetimlerce yapılması gerekliliğinden bahsedilebilir.

Yasa, merkezî yönetimin yerel yönetimlerin yerine geçerek

plânlamayı parsel düzeyine kadar düzenleme yetkisi verilmesi, yerel

yönetimlerin yasa ile kendilerine verilen plânlama yetkilerini yerel

gereksinimlere göre kullanmalarını olanaksız duruma getirmektedir.

Yerel ortak gereksinimleri karşılamakla görevli yerel yönetimlerin, ye-

rel imar plânlarının yapılmasında karar süreci dışında bırakması, yerel

yönetimlerin Anayasal yetkilerini yerel yönetimlerin özerkliği ilkesine

aykırı olarak sınırlaması anlamına gelmektedir.

Anayasa Mahkemesinin yerel yönetimlerin yetkisini merkeze kay-

dırmanın Anayasaya aykırı bulduğu ve bulmadığı iki farklı sonuca

hükmettiği kararları bulunmaktadır.

Örneğin; mülkiyeti Hazineye ait Ankara İli, Çankaya İlçesi, 5 inci

bölge, Dikmen Mahallesinde bulunan 3 pafta, 16743 ada, 1 parsel nu-

maralı taşınmaz mal ile ilgili olarak her ölçekteki imar plânını yap-

maya, yaptırmaya, değiştirmeye ve re’sen onaylamaya ve her türlü

ruhsatı vermeye Bayındırlık ve İskan Bakanlığının yetkili kılınmasına

ilişkin yasal düzenlemede Anayasa Mahkemesi tarafından Anayasaya

aykırılık görülmemiştir.

“Yerel imar planlarının ülke ve bölge düzeyindeki planlarla, çevresi ve

varsa metropoliten alan planlamalarıyla uyum içinde olması gerekir. Bu ne-

denle imar planlamasının mutlaka ve yalnızca yerel bir gereksinim olarak ni-

telendirilmesi zordur. İmar planlarının bu çok yönlü durumu nedeniyle İmar

Kanunu ile imara ilişkin yetkiler merkezi yönetim ile yerel yönetim arasında

paylaştırılmıştır.

Anayasada, yerel ortak ihtiyaçların neler olduğuna ve imar planı yapma

yetkisine ilişkin hüküm bulunmamaktadır. Yerel imar planlarının düzenlen-

mesinde yerel ortak gereksinimlerin göz ardı edilemeyeceği kuşkusuzdur. An-

cak bundan hareketle, imar planlarının münhasıran belediyelere ait bir yetki

olduğu, merkezi yönetim birimlerine bu yetkilerin verilemeyeceği sonucuna

varılamaz.