Background Image
Previous Page  51 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 417 Next Page
Page Background

Kentsel Dönüşümün, 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Hak ve Özgürlükler Açısından Ele Alınması

50

getirilmesinin Anayasaya aykırı olduğu, bu durumun aynı zamanda

barınma hakkının ihlali niteliğinde olduğu, 6. maddenin 3/2 çoğunluk

aramasının mülkiyet hakkının rızası dışında elinden alınması niteli-

ğinde olduğu ileri sürülmektedir.

Yasaya ilişkin olarak en önemli eleştirilerin Yasa ile getirilen dü-

zenlemelerin belki de en fazla ilgili olduğu ve etki ettiği haklardan bi-

risi ve en önemlisi olan mülkiyet hakkı ile ilgili olduğu görülmektedir.

Zira, Yasa risk taşımayan yapılarda oturan kişilerin hukuksal gü-

vencelerini, barınma haklarını, konut dokunulmazlığını, belirsizlik ta-

şıyan “uygulama bütünlüğü” kavramından hareketle mülkiyet hakla-

rını ortadan kaldırmaktadır.

64

Mülkiyet hakkının korunmasına yönelik gerek iç hukukumuz-

da ve gerekse iç hukuk hükmünü haiz taraf olduğumuz uluslararası

sözleşmelerde düzenlemeler yer almaktadır. Avrupa İnsan Hakları

Sözleşmesi’ne Ek 1 numaralı Protokol ile anılan sözleşmeye, mülkiyet

hakkı ilave olunmuştur. Kişi özgürlükleri kavramı içine yerleştirilen

mülkiyet hakkı sözleşmeye göre mutlak olmayıp, kamu yararı amacına

yönelik bazı kısıtlama veya sınırlamalara konu edilebilecek niteliktedir.

Ek 1 Nolu Porotokolün 1. fıkrasının ilk cümlesinin kapsadığı

“mülkiyete saygı ilkesi”, maddenin açıkça izin verdiği özel müdahale

şekilleri dışındaki her türlü müdahaleyi yasaklamak suretiyle, mülki-

yet hakkına koruma sağlamaktadır. Mülkiyet hakkına meşru müda-

hale amacı olan kamu yararını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi çok

geniş biçimde yorumlamaktadır. Ancak, kamu yararı amacı ile de olsa,

müdahalede “orantılılık” ve “adil denge” ilkelerini gözetmesi, genel

menfaatin icapları ile bireyin temel haklarının gerekleri arasında den-

geyi sağlanması gerektiği kabul etmektedir.

Anayasanın 35. maddesinde,

Herkes, mülkiyet ve miras hakları-

na sahiptir. Bu haklar, ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırlana-

bilir. Mülkiyet hakkının kullanılması toplum yararına aykırı olamaz

.”

denilerek, mülkiyet hakkı Anayasal bir kurum olarak güvence altına

alınmış ve AİHS. Eki Protokolde yer alan düzenlemeye paralel olarak

kamu yararı amacı ile sınırlanmasına olanak tanımıştır.

64

AKGÜNER, Tayfun, “Kentsel Dönüşüm ve Hukuk” Güncel Hukuk Dergisi,

Ağustos 2012, Sayı:8/104, s. 19