

TBB Dergisi 2013 (108)
Selami DEMİRKOL / Zuhal BEREKET BAŞ
53
Yine Danıştay İdari Dava Dairelerince 24.05.2012 tarihnde verilen
E:2007/2255 K:2012/801 sayılı kararda; taşınmazın uzun süre imar
planında yer aan not nedneiyle kamulaştırılması gerektiği, kamulaştı-
rılma yapılmasının kamu yararı gerekleri ile mülkiyet hakkı arasında
gözetilmesi gereken adil dengenin bozulması ve mülkiyet hakkının
kısıtlanmasının belirsizliğe itilmesi anlamına geldiği ve bu durumun
Anayasada yer alan mülkiyet hakkının ve AİHS. Ek 1 Nolu Protokolü-
nün ihlali niteliğinde olduğu kabul edilmiştir.
6306 sayılı Yasada yer alan riskli alanlardaki yapılara verilen ka-
musal hizmetlerin durdurulmasına ilişkin düzenleme, barınma sorun-
larının çözümüne ilişkin kararlarla desteklenmediği sürece bu alanlar-
da yaşayanlar açısından kabul edilemez bir niteliğe sahiptir.
Riskli yapı olarak belirlenen yapıların yanı sıra, riskli alanlardaki
yapıların tamamında, yapılara elektrik, su ve doğalgaz hizmetlerinin
verilmeyeceği, verilen hizmetlerin durdurulacağına ilişkin, yapıların
kısa süre içinde terk edilmesini ve bölgenin zorunlu tasfiyesini sağla-
mayı amaçlayan düzenleme, bu tür yapılarda yaşamak zorunda kalan
yoksul kesimler ve kiracılar açısından önemli sorunların yaşanması
anlamına gelecektir.
Elektrik, su, doğalgaz gibi hizmetlerin bir anda kesilmesi, bu tür
yapılarda yaşamayı olanaksız hale getirecek, bu bölgelerde/yapılar-
da yaşayanlar açısından önemli sağlık ve güvenlik sorunlarının ortaya
çıkmasına neden olabilecektir. Sosyal devlet ilkesiyle bağdaşmayan bu
düzenleme aynı zamanda, barınma hakkının ihlali niteliğindedir.
Yasanın 6. Maddesinin 2. fıkrasında, binası yıkılan malikler ken-
dilerine yapılan tebligatı takip eden 30 gün içinde anlaşma sağlaya-
mazlarsa (3/2 çoğunluk kararı ile) acele kamulaştırma ile taşınmazları
alınacaktır. Burada da vatandaş iradesini dışlayan, mülkiyet hakkını
yok sayan bir düzenleme getirilmiş olduğundan bahsedilmektedir.
Anayasa Mahkemesine göre temel bir insan hakkı olan mülkiyet hak-
kı, bireyin eşya üzerindeki hakimiyetini, bir yönüyle bireye kendi ha-
yatını yönlendirme ve geleceğini tasarlama olanağını sunma özelliğine
sahiptir.
69
Yasa bireyin bu haklarını elinden alması nedeniyle de Ana-
yasaya aykırıdır.
69
Anayasa Mahkemesinin 17.03.2011 tarih ve E:2009/58 K:2011/52 sayılı kararı,
23.07.2011 tarih ve 28003 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.