Background Image
Previous Page  103 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 485 Next Page
Page Background

Kamulaştırmada Gerçek Karşılık Hakkı ve Pazar Değeri

102

bulunmaktadır.

18

Ancak ödenecek tazminatın ne şekilde belirleneceği

ve adil tazminatın koşulları konusunda açık bir belirleme yer alma-

maktadır.

BM Belgeleri, AİHS ve Temel Haklar Şartı’nda açıkça güvence

altına alınmamış olan “gerçek karşılık hakkı”nın incelenecek demok-

ratik ülkelerde Anayasal teminat altına alınmış olduğuna ilişkin aşa-

ğıda açıklamada bulunulacaktır. Adil, tam, makul ve gerçek karşılık

olarak ifade edilen değerin belli standartlara göre tespit edilmesi ge-

rektiği açıktır. Bu zorunluluğun dayanağı, demokratik toplum düze-

ninin gerekleri ve ölçülülük ilkesidir.

19

Serbest piyasa ekonomisinde

alım-satım konusu olan bir taşınmaza ödenmesi gereken rayiç değe-

rin, kamulaştırılan bir taşınmazın karşılığı olarak da ödenmesi esas-

tır. Bu bağlamda, gerçek karşılığın anayasal teminat altına alınması ve

uluslararası toplumda gerçek karşılığın tespitinde uygulanan ilkelere

değinilmesi gerekmektedir.

2. Anayasal Bir Hak Olarak Gerçek Karşılık

Türk Kamulaştırma Hukukunda gerçek karşılık kavramı yerine,

değer paha ve rayiç değer gibi deyimler de kullanılmıştır

20

. Anayasa’nın

46 ncı maddesi metnine “gerçek karşılık” ibaresi eklenmeden önce de

AYM tarafından gerçek karşılığın ödenmesinin mülkiyet hakkının bir

gereği olduğu kabul edilmekteydi. Kaldı ki, 1961 Anayasası’nın 38 inci

maddesinin ilk metninde “gerçek karşılık” ilkesine yer verilmiştir. An-

cak yasa koyucunun bu ilkenin uygulanmasını engellemeye yönelik

18

Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’’nın “Mülkiyet Hakkı” başlıklı 17 nci maddesi

şu şekildedir:

“Herkes hukuka uygun bir şekilde sahip olduğu malını bulundurmak, kul-

lanmak, o malı üzerinde tasarrufta bulunmak ve o malı miras bırakma hakkına sahiptir.

Herhangi bir kimse, ancak kamu yararının gerekli kıldığı hallerde ve kanunla öngörülen

hal ve şartlarda ve de mülkiyet hakkından yoksun bırakma nedeniyle zamanında ödenecek

adil bir tazminat karşılığında mal ve mülkünden yoksun bırakılabilir. Kamu yararı için

gerekli olduğu ölçüde mülkiyet hakkının kullanımı kanunlarla düzenlenebilir.Fikri ve sa-

natsal haklar koruma altındadır.”

19

ÖZEL, Anayasal Mülkiyet Hakkı Açısından Kamulaştırma, s.143-149

20

Bkz.1924 Anayasası’nın 74’üncü madde metni: “

MADDE 74: Menafi-i umumiye için

lüzumu usulen tahakkuk etmedikçe ve kanunu mahsus mucibince değer pahası peşin veril-

medikçe hiçbir kimsenin malı istimval ve mülkü istimlak olunamaz”

ve 6830 sayılı İstim-

lak Kanunu’nun 3’üncü maddesi: “

Madde 3 - İstimlâk, ancak bunu yapacak idarenin

kanunen ifasına memur bulunduğu amme hizmetinin veya teşebbüsün yürütülmesine

lüzumlu gayrimenkullerin ve kaynakların bu kanun hükümleri dairesinde değer pahası

peşin verilmek şartiyle yapılabilir

.”