

TBB Dergisi 2013 (109)
Ferhat USLU
187
önem verilmemişti. Ulus egemenliğinin dışa dönük anlamını ifade
eden devletin bağımsızlığı ve dünya siyasetindeki belirleyiciliğinin
ölçüsüne daha fazla önem verilmekteydi. Bu noktada bağımsızlık ile
özgürlük kavramları arasındaki ilişkinin özellikle birey eksenli olarak
irdelenmesi gerekmektedir.
Yayla’nın belirttiği gibi
42
, bireysel açıdan bakıldığında bağımsızlık
ve özgürlük birbiriyle yakından ilişkilidir. Bağımsız birey kendi ka-
rarlarını kendisi alabilen bireyi ifade eder. Özgür birey ise, kendisiyle
ilgili kararlarında ve kendi tercihlerinde başta devletin engellemeleri
olmak üzere diğer insanların ve insan gruplarının keyfi engellemele-
riyle karşılaşmayan bireydir. Ancak, sınıf, cemaat, ulus ve ümmet gibi
gruplar açısından olaya bakıldığında bağımsızlık ile özgürlük arasın-
daki ilişki gözlemlenemez. Diğer bir deyişle, bir grubun bağımsızlı-
ğıyla o grubun üyelerinin özgürlüğü tam olarak örtüşmez. Dolayısıyla
bir grubun bağımsız olması onun üyelerinin özgür olması sonucu-
nu vermez ya da çoğunlukla vermeyebilir. Esasında “özgür devlet”
ve “özgür toplum” ifadeleri ile asıl belirtilmek istenen, “özgürlükçü
devlet” ve “özgürlükçü toplum”dur. Özgürlükçü devletlerde, birey-
ler “negatif karakterli bireysel özgürlüğe” sahip olmakla birlikte, her
bağımsız devlet de bireyler özgür değildir. Tarihe kısaca bakıldığında
ileri sürülen düşünceyi ispatlayacak fazlaca örneğe rastlanabilir. Söz-
gelimi yirminci yüzyılda birçok devletin bağımsızlık mücadelesi so-
nucu bağımsızlığını kazandığı herkesçe bilinir. Ancak bu devletlerden
hepsi özgürlükçü olamamıştır. Bağımsızlık, müstakil bir grubun genel
yönetim işini, o grubun üyeleri olan aynı din, dil, etnisite, kültür, tarih
vs. den gelen bireylerce gerçekleştirilmesi işidir. Kuşkusuz bu yapı,
o grubun sömürge olmasından daha iyi bir durumu ifade eder. An-
cak bu yargı, bağımsızlığına kavuşup aynı zamanda özgürlükçü olan
devletler için geçerlidir. Yoksa bağımsızlığını elde ettiği halde özgür-
lükçü olamayan devletlerde, bağımsızlık bireyler için hiçbir anlam
ifade etmez. Sözgelimi bağımsız bir devlet olan Kuzey Kore’de halk
için özgürlüksüz bir bağımsızlığın ne yararı olabilir ki? Bağımsızlığını
elde edip de özgürleşememe olgusuna maruz kalan devletler Kuzey
Kore’yle sınırlı değildir. Dünyanın değişik yerlerindeki devletlerden
42
Atilla Yayla, “Bağımsız Türkiye Eşittir Özgür(lükçü) Türkiye midir?”, Hürfikirler,
25 Mayıs 2012, (Çevrimiçi)
http://www.hurfikirler.com/yazi2538/bagimsiz-tur-kiye-esittir-ozgurlukcu-turkiye-midir.php, 25 Mayıs 2012.