

TBB Dergisi 2013 (109)
Ferhat USLU
185
Devletin belirli sınırlar içerisinde yerleşmiş insan topluluğunun
kurumsallaşmış bir siyasi örgüt olarak ortaya çıkması on altıncı yüz-
yıla rastlaması
35
ve egemenlik konusundaki çalışmaların da ilk kez on
altıncı yüzyılda yapılması, egemenliğin devletle birlikte ele alınması-
na ve incelenmesene neden olmuştur. Yine bu dönemde egemenliğin
devletin temel bir özelliği olarak kabul edilerek devletin üstün ve sı-
nırsız bir otoriteye sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Kuşkusuz bun-
da, egemenliğin var olduğu kabul edilen klasik anlamındaki nitelikleri
belirleyici olmuştur
36
.
Ancak bu noktada klasik egemenlik anlayışı, egemenliğin devletin
ve devlet iktidarının vazgeçilmez bir unsuru olup olmadığı ve ege-
menliğin devlet içindeki iktidar odaklarından hangisine ait olduğu ya
da olması gerektiği gibi bir takım sorunları beraberinde getirmiştir.
Bu sorular bağlamında yapılan tartışmalar, ulus egemenliği ve halk
egemenliği kavramlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur
37
. İki ege-
menlik anlayışından ulusal egemenlik kavramı, temsili demokrasi an-
layışı ve uygulamasını beraberinde getirirken; halk egemenliği kavra-
mı ise, (eski Yunan’dan binlerce yıl sonra tekrar) doğrudan demokrasi
anlayışının tartışılmasına neden olmuştur
38
.
Bütün bu anlatılanlardan, egemenlik kavramının zaman içerisin-
deki değişim ve dünüşüm sonucu aldığı çağdaş anlamının değerlendi-
rilmesi gerektiği ortaya çıkmaktadır.
II. EGEMENLİK KAVRAMININ ÇAĞDAŞ ANLAMI
Egemenlik devletin varlığına ve onun eylem ve işlemlerine meş-
ruiyet zemini yaratan bir kavramdır. Sezer’in de belirttiği gibi
39
,
meşruiyet, “gerçek anlayışı” gerektirir. Eylemleri ve ortaya çıkacak
si/1354384.html, 5 Ekim 2012. Ayrıca Rousseau ile ilgili bir değerlendirme için
bkz.: Max Hocutt, “Compassion Without Charity, Freedom Without Liberty: The
Political Fantasies of Jean- Jacques Rousseau”, The Independent Review, Vol. 8,
No. 2, Fall 2003, pp. 165-191.
35
Teziç, a.g.e., s. 127.
36
Turhan, a.g.m., s. 215.
37
A.e., s. 218.
38
Kaboğlu, a.g.e., s. 81 ve 177-182.
39
Ali Osman Sezer, “Bir Meşruiyet Kaynağı Olarak Emek”, Star, 23 Mart 2013, (Çev-
rimiçi)
http://haber.stargazete.com/acikgorus/bir-mesruiyet-kaynagi-olarak-emek/haber-738683, 23 Mart 2013.