

TBB Dergisi 2013 (109)
Emel BADUR
257
hayat sigortalarından doğan yararlanmaların bu kapsamda değerlen-
dirilebileceği belirtilmiştir.
6
Buna karşılık açıkça mutad olan doğum
günü, evlilik veya mezuniyet hediyelerinin, bağışlayanın mali duru-
muna da uygun düştüğü ölçüde eklemeden hariç tutulması gerekir.
7
Karşılıksız kazandırmanın eşin açık veya örtülü rızası olmaksızın
yapılmış olması bir diğer şarttır. Rızanın geçerliliği herhangi bir şekil
şartına bağlanmamıştır.
8
Rızanın varlığını ispat yükü, kazandırmayı
yapan eşin üstündedir. Eşin rızası kazandırmadan önce verilebileceği
gibi, sonra da verilebilir. Ancak yapılan kazandırmaya ilişkin olarak
eşin susmasının, rıza olarak değerlendirilemeyeceği kabul olunmakta-
dır.
9
Rızası aranan eşin karşılıksız kazandırmadan haberdar olmadığı
her durumda, rızasının bulunmadığının kabulü gerekir.
10
Mal rejimi sona erdikten sonra eşin rıza vermesi, kazandırmaya
ilişkin rızadan çok, eklemeden feragat olarak yorumlanmaktadır. Bu-
nunla birlikte eşin bu rızası, miras hukuku kapsamında denkleştirme
veya tenkis talebinden de feragat olarak yorumlanmaya açık değildir.
11
TMK’nun mal ortaklığı rejimine ilişkin 263. maddesinde, bu mal
rejimini benimsemiş eşlerin, olağan yönetim dışında kalan konularda,
ancak birlikte veya biri diğerinin rızasını almak suretiyle ortaklığı yü-
kümlülük altına sokabilecekleri veya mallarda tasarrufta bulunabile-
cekleri düzenlenmiştir. Maddenin ikinci fıkrasında,
“Rızanın bulunma-
dığını bilmeyen veya bilebilecek durumda olmayan üçüncü kişiler için bu rıza
var sayılır.”
düzenlemesine yer verilmiştir.
Aynı mal rejimine ilişkin olarak 265. maddede, eşlerden birisine
kalan ve ortaklık mallarına girecek olan mirasın reddi ya da borca ba-
6
Dural, M - Öğüz, T - Gümüş, A., s. 378.
7
Dural, M - Öğüz, T - Gümüş, A., s. 379. Benzer şekilde ivazsız mirastan feragat
sözleşmesi de hükmün kapsamında değerlendirilmez. Ayrıntılı bilgi için bkz.
Acar, F.: Aile Konutu Mal Rejimleri, B. 3, Ankara 2012, s. 226.
8
Öztan, B., s. 287; Dural, M - Öğüz, T - Gümüş, A., s. 379.
9
Dural, M - Öğüz, T - Gümüş, A., s. 379; Buna karşılık, rızası aranan eşin susma-
sının her somut olayda ayrı değerlendirilmesi gerektiği, örf ve adetin bu konuda
yol gösterici olabileceği, örneğin aile içi yardımlaşmanın yaygın olduğu bir yerde
kardeşin evliliğine yardımın, haberdar olan ve sessiz kalan eş açısından reddet-
mek olarak değil rıza vermek olarak yorumlanabileceği de belirtilmiştir. Acar, F.,
s. 228.
10
Dural, M - Öğüz, T - Gümüş, A., s. 379.
11
Dural, M - Öğüz, T - Gümüş, A., s. 379; Bunlara ek olarak saklı paydan da feragat
anlamı taşımadığı yönünde Bkz. Acar, F., s. 228.