Background Image
Previous Page  290 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 290 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Emel BADUR

289

koyucunun eşlerin birlikte veya ayrı ayrı hakimin müdahalesini talep

edebilecekleri daha özel bir düzenlemeye yer vermiş olduğu gözden

kaçırılmamalıdır. Maddeye göre, evlilik birliğinden doğan yükümlü-

lüklerin yerine getirilmemesi veya evlilik birliğine ilişkin önemli bir

konuda uyuşmazlığa düşülmesi halinde, eşler hakimin müdahalesini

isteyebilirler.

Burada önemli olan, eşin kefalet sözleşmesine rıza göstermemesi-

nin, evlilik birliğine ilişkin önemli bir konu olarak değerlendirilip de-

ğerlendirilemeyeceğidir. Öztan’a göre

116

, eşlerden birinin müştereken

alınacak bir karara haklı bir sebep olmadan katılmaması, aile birliğine

karşı yerine getirmek zorunda olduğu görevin bir ihlali sayılabilir. Du-

ral, Öğüz ve Gümüş

117

, evlilik birliği için önem taşıyan bir konuda eşle-

rin farklı fikirlere sahip olmalarını başvuru için yeterli kabul etmiştir.

Yazarlar, eşlerden birisinin görüşlerinin, diğerinin karar alma özgür-

lüğünü ciddi olarak etkilemesi ya da tehlikeye sokması durumunu da

bu kapsamda değerlendirmektedir.

Eşin rızasına ilişkin normun koruduğu esas değerin, evlilik birli-

ğinin ekonomik menfaatleri olduğu dikkate alındığında; eşlerden biri-

nin kefil olup olamaması ya da diğer bakış açısıyla eşin buna rıza gös-

terip göstermemesi de evlilik birliğine ilişkin önemli bir konu olarak

değerlendirilmelidir. Bu nedenle eşin haklı bir neden olmaksızın rıza

vermekten kaçındığı durumlarda, TMK’nun 195. maddesine dayanıla-

rak hakimin müdahalesinin istenebileceğinin kabulü gerekir.

TBK’nun 584/1. maddesinde eşin rızasının

“yazılı”

olarak veril-

mesi gerektiği belirtilmiştir. Yazılılıktan anlaşılması gereken adi yazılı

şekildir. Yani yasa koyucu kefalet sözleşmesinin geçerliliği için, nite-

likli yazılı şekli benimsemiş olmasına rağmen; eşin rızası için adi yazılı

şekli yeterli bulmuştur. Bunun anlamı, eşin kefalet senedinde bulunan

rıza beyanını imzalamasının, eşin rızasının alınması açısından yeterli

olduğudur. Kefilin eşi herhangi biri tarafından yazılmış bir beyanı im-

zalayabileceği gibi, imza yerine geçen bir işaret de kullanabilir.

118

116

Öztan, B., s. 213.

117

Dural, M - Öğüz, T - Gümüş, A., s. 245.

118

Kırca’nın da haklılıkla belirttiği gibi, söz konusu imzanın elektronik imza olarak

verilmesinin önünde de bir engel bulunmamaktadır. TBK’nun 15/1. ve Elektronik

İmza Kanunu’nun 5/1. maddelerine göre, güvenli elektronik imza da el yazısıyla

atılmış imzanın bütün hukuki sonuçlarını doğurur. Elektronik İmza Kanunu’nun