Background Image
Previous Page  355 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 355 / 485 Next Page
Page Background

Laiklik ve Din Özgürlüğü

354

I. Laiklik Tanımı

Laiklik kavramı felsefi ve sosyolojik alanda ele alınabileceği gibi

siyasi-hukuki açıdan da yorumlanabilir.

1

Buna göre laiklik şöyle an-

laşılabilir; “Sayesinde din ve vicdan özgürlüğünün bir arada bulun-

duğu, herkes için eşit adalet talebine uygun, devletin farklı anlayış-

ların toplumda birlikte yaşamasını sağlamak amacıyla tarafsız (nötr)

kalmayı garanti ettiği (ilerici) bir siyasal düzenleme”.

2

Bu tanıma 1961

ve 1982 Anayasaları’ndan kaynaklanan bir ek de yapılabilir: “Yalnız-

ca din-devlet ayrılığı değil; aynı zamanda din istismarcılığının toplum

üzerinde vesayet kurmamasını kontrol hakkı”.

3

Laikleşme, sekülerleşmenin kurumsal boyutudur.

Sekülerleşme

4

,

ortak kültürle din dünyasını görece birbirinin içine sokarken, laikleş-

me herşeyden önce dinin eğitim alanındaki rol ve yerindeki değişimi

ortaya koymaktadır. Bu açıdan laiklik işlev değişikliği yarattığı için si-

yasi çatışmalara yol açmaktadır. Ancak bu değişim gerçekleştiği anda;

örneğin bugün laik Fransa’da diğer liberal demokrasilerden farklı ni-

telikte bir hukuki rejim gerekmemektedir.

5

Laiklik, sekülarizm gibi terimler tarihsel açıdan Hıristiyan dinin-

deki halkların ülkelerine özgü olan dini ve siyasi koşullar altında doğ-

muş olmakla beraber, Türkiye’deki gelişimin İslamlıktaki devletle din

arasındaki ilişki tarihinin Hıristiyanlıktaki karşıtlığından farklı oluşu-

1

Laikliğin bu anlamları için bkz. Yayla A. , Siyaset Teorisine Giriş, 5. Baskı, Kesit

Yayınları, İstanbul 2012, s. 135-136. Ayrıca bkz. Kılıçbay M. A. , “Laiklik Ya Da Bu

Dünyayı Yaşayabilmek”, Cogito, Sy. 1, Yaz 1994, s. 13-29.

2

Milot’nun tanımını aktaran Bauberot J. , Laiklik, Tutku ve Akıl Arasında 1905-

2005, (çev. Er A.) İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2009, s. 10.

3

T. Z. Tunaya’nın tanımını aktaran Çelik B. , “Bir Sis Çanı Gecenin İçinde”: Tarık

Zafer Tunaya’nın Gazete Yazılarında Türkiye’nin Güncel Sorunları, Tanör Arma-

ğanı (Haz. M. Ö. Alkan), Oğlak Yayıncılık, İstanbul 2006, s. 126. Aynı yönde bkz.

Soysal M. , 100 Soruda Anayasa’nın Anlamı, Gerçek Yayınevi, 7. Baskı, İstanbul

1987, s. 258.

4

“Sekülarizm” ve “sekülarist” sözcükleri İngilizceye on dokuzuncu yüzyılın orta-

larında “ateist” ve “kâfir” suçlamalarından kurtulmaya çalışan özgür-düşünürler

tarafından sokulmuştur, Asad T. , Sekülerliğin Biçimleri, (çev. Aydar F. B.), Metis

Yayınları, İstanbul 2007, s. 36.

5

Morange J. , “Vicdan Özgürlüğü ve Laiklik”, Laiklik ve Demokrasi (der. İ. Ö. Ka-

boğlu), İmge Kitabevi, Ankara 2001, s. 134. Bu görüşe karşılık, ABD ve diğer batı

Avrupa ülkelerinden farklı olarak Fransa’da (özellikle okullarda) dine yönelik

dışlayıcı bir politika izlenegeldiği ileri sürülmektedir, bkz. Kuru A. T. , Pasif Ve

Dışlayıcı Laiklik, (çev. Babaoğlu E. Ç.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstan-

bul 2011, s. 137-138.