Background Image
Previous Page  232 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 232 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Harun YILMAZ

231

lanılıp yerine getirileceği belirtilmektedir. 1961 Anayasası’ndan farklı

biçimde, 1982 Anayasası’nda yürütmenin

yalnızca bir görev de

ğil yetki

olarak da düzenlenmiş olması

38

, düzenleme yetkisinin türev niteliği

açısından kafalarda soru işaretleri yaratmaya açıktır

39

.

Sonuçta 1982 Anayasası’na göre, yürütmenin düzenleme yetkisi-

nin doktrinde de sıkça vurgulandığı üzere, türev nitelikte olduğu ka-

bul edilmelidir

40

.

Bu değerlendirmeye karşılık, düzenleme yetkisinin özerk niteli-

ğinden de kısaca bahsetmek, konunun zihinlerde daha iyi canlanması

açısından yararlı olacaktır. Düzenleme yetkisinin özerk niteliği, yet-

kili organ ve makamların düzenleyici işlemleri yapmaya girişirken,

anayasada veya kanunlarda bir dayanak aramak ve bulmak zorunda

olmadan, herhangi bir konuyu serbestçe ve diledikleri gibi düzenleye-

bilmeleri şeklinde tanımlanabilir

41

.

1982 Anayasası’na göre, yürütmenin düzenleme yetkisinin türev

nitelikte olduğu kabul edilse de, Anayasa’da yer alan bazı özel hüküm-

ler bu kuralı mutlak olmaktan çıkarmaktadır. Örneğin, Anayasa’nın

107. maddesi, Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’ni düzenlemektedir.

Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Cumhurbaşkanının tek başına yapa-

cağı işlemlerden olup yargı denetimine kapalıdır (A.Y. m.125). Kuş-

kusuz böyle bir durumda, kararnamenin ne denli hukuka uygun hü-

kümler barındırıp barındırmadığının incelenememesi de tereddütler

oluşturmaktadır. Bu tereddütlere karşı net bir çözüm öngörülemese

de savunulabilecek bir görüş olarak söylenebilir ki, hukukun genel

ilkeleri ve hukuk devleti ilkesi, herhangi bir organa sınırsız yetkiler

38

Anayasa Mahkemesi, bazı kararlarında yürütmenin yetki olarak da düzenlenmiş

olmasının maksatlı olduğunu ve dolayısıyla düzenleme yetkisinin kapsamı belir-

lenirken bu durumun da göz önüne alınması gerektiğini içtihat etmiştir. Örnek

olarak bkz. AYM., T.15.10.1991, E.1990/29 K.1991/37,

R.G.

T.05.02.1992, S.21133.

39

Öztürk, İdarenin Düzenleme Yetkisinin Kapsamı, s.121 : “8. madde metninde veri-

len yetki sözcüğünün de, düzenleme yetkisinin türev niteliğini değiştirecek bir et-

kiye sahip olduğu düşünülemez(…)yürütmenin bir yetki olduğunun öngörülme-

si, aynı zamanda görev olarak da düzenlenmesi karşısında, 1961 Anayasası’nda

olduğundan farklı sonuçlara ulaşmaya izin vermemektedir.’’

40

Örnek olarak bkz. Dan. 7. D., T.26.09.2002, E.2002/3190, K.2002/2962,

DBB

: “…

Kanunlara uygun olarak kullanılabilecek yürütme yetkisi, özerk düzenleme yet-

kisini içermez ve sadece türevsel ve bağımlı düzenleyici işlemler yapılmasına ola-

nak verir.’’

41

Duran, “Düzenleme Yetkisi Özerk Sayılabilir Mi?’’, s.34-35.