Background Image
Previous Page  230 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 230 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Harun YILMAZ

229

Kuşkusuz yürütmenin güçlendirilmesinin bir boyutu da, yürütme-

nin düzenleme yetkisinin genişlemesi ya da özerkleşmesini sağlamaktır

30

.

Tam da bu noktada, yukarıda zikredilen güçlü yürütme gereksiniminin

bir yansıması olarak, 1971 yılında yapılan köklü anayasa değişiklikleri

ile hukuk dünyamıza

“kanun hükmünde kararname

31

’’

kurumu dahil ol-

muştur. Bu kurum ile yürütme organına, bir yetki kanununa dayanmak

şartıyla kanun gücünde düzenlemeler yapma yetkisi bahşedilmiştir.

Sonuç itibari ile düzenleme yetkisi açısından bakıldığında, 1961

Anayasası, 1924 Anayasası’ndan kaynaklanan sorunların önemli bir

bölümüne çözüm getirmekte ve yürütme görevinin kanunlar çerçeve-

sinde yerine getirileceğini öngörmekle

32

, aşağıda incelenen düzenleme

yetkisinin türev ve ikincil nitelikli bir yetki olduğunu hüküm altına

almaktadır.

Düzenleme yetkisinin tarihsel gelişimi bu yönde olmakla birlikte,

bu yetkinin niteliğine ilişkin ilerleyen bölümlerde yapılacak açıklama-

larda halen yürürlükte bulunan 1982 Anayasası’nın hükümlerinin esas

alınacağı belirtilmelidir.

II. DÜZENLEME YETKİSİNİN KAPSAMI

Genel hatları ile yürütmenin düzenleme yetkisinin niteliği ve kap-

samı, ilk bakışta teknik bir idare hukuku sorunu gibi görünse dahi,

anayasal sistem içinde kuvvetler arası ilişkilerin değerlendirilmesini

de gerektiren geniş boyutlara sahiptir

33

.

Yürürlükte bulunan 1982 Anayasası esas alınarak söylenmelidir

ki, var olan anayasal metin ile varılmak istenen nihai hedef, önceki

dönem anayasal tartışmaların da kaynağı olan güçlü bir yürütmeyi or-

de, bundan asıl zarar gören parlamentodaki çoğunluğa dayalı yürütme organı

oluyordu.’’

30

Öztürk, İdarenin Düzenleme Yetkisinin Kapsamı, s.68.

31

Ayrıntılı bilgi için bkz. Burhan Kuzu, Türk Anayasa Hukukunda Kanun Hük-

münde Kararnameler, Üçdal Neşriyat, İstanbul, 1985, s.10 vd.

32

Kazım Öztürk, Son Değişiklikleriyle Gerekçeli Anayasa, Bilgi Yayınevi, 12. Bası,

İstanbul, 975, s.25 : “1961 Anayasasının 5, 6, 7. maddelerinin ortak gerekçesi:

T.B.M.M, herhangi bir sahayı Anayasaya uygun olmak şartıyla düzenleyebilir.

Halbuki yürütme sadece kanunların uygulanması demektir. Kanun olmayan yer-

de Türk hukukuna göre yürütme de yoktur. Yürütme organı kaynağını kanundan

almayan bir tasarrufta bulunamaz.’’

33

Turgut Tan, “Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Yürütmenin Düzenleme

Yetkisi’’,

Anayasa Yargısı

, C.III, 1986, s.203-216, s.205.