

Türk Hukukunda Düzenleme Yetkisinin Tarihsel Gelişimi ve Niteliği
228
ça belirtmesi bu tespiti doğrular niteliktedir. Dolayısıyla artık anaya-
sanın yürütme organı ile ilgili hükümlerinin yorumlanmasında parla-
menter hükümet ilkelerine dayanılmalıdır
26
.
1924 Anayasası’nda karşılaşılan problemlerden biri, kanunların
anayasaya uygunluk denetiminin öngörülmemiş olmasıdır. Bu ne-
denle çoğunlukla bir kanuna dayanan düzenleme yetkisinin uygula-
madaki görünümleri de tartışma konusu yapılamamaktaydı. İşte 1961
Anayasası, idarenin hiçbir işlem ve eylemine karşı yargı yolunun ka-
patılamayacağını öngörerek (A.Y. m.114) tüzüklere ilişkin idari yargı
yerlerinde iptal davası açabilme olanağını gündeme getirmiştir.
Buna ek olarak 1961 Anayasası, 1924 Anayasası yürürlükte iken
özellikle talimatnameler konusunda yaşanan sorunları da bertaraf
edecek çözümler sunmaktadır
27
. Zira 1924 Anayasası, tüzükler hari-
cinde düzenleyici işlem türü öngörmediğinden talimatnamelerin var-
lığı sorun teşkil etmekteydi. Bu soruna bir çözüm bulmak adına, 1961
Anayasası’nın 113. maddesi, bakanlıklara ve kamu tüzel kişilerine ken-
di görev alanlarına ilişkin konularda kanunların uygulamasını sağla-
mak ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelik çıkarma yetkisi
tanımaktadır. Hükümde, Bakanlar Kurulu tarafından yönetmelik çıka-
rılabileceği açıkça belirtilmemesine rağmen, Anayasa Mahkemesi’nin
25.10.1969 tarihli ve E.1967/41 K.1969/57 sayılı kararı ile Bakanlar
Kurulu’nun da yönetmelik çıkarabileceği belirtilmiştir
28
.
1961 Anayasası’nın uygulandığı döneme ilişkin tartışmala-
rın odak noktası, güçlü bir yürütmeye duyulan özlemdir. Zira 1961
Anayasası’nın tamamı ile yasamaya bağlı bir yürütme yarattığı düşü-
nülmekte ve zamanın zorlu koşullarının üstesinden ancak yasamanın
boyunduruğu altında olmayan, güçlü ve basiretli bir yürütme ile geli-
nebileceği vurgulanmaktadır
29
.
26
Aldıkaçtı, a.g.e., s.313.
27
Bkz. y. I, B, 1.
28
“İdarenin Düzenleyici İşlemleri’’ başlıklı makalenin tüm hakları yazarı Sevilay
Satı’e aittir ve makale, yazarı tarafından Türk Hukuk Sitesi
(http://www.turkhu-
kuksitesi.com) kütüphanesinde yayınlanmıştır.
29
Turgut Tan, “1982 Anayasası Yönünden Yürütme Görevi ve Yetkisinin Niteliği
(Güçlü Devlet ya da Güçlü Yürütme)’’,
Anayasa Yargısı
, C.I, 1984, s.31-47, s.31 :
“1961 Anayasasında egemenliğin
düzenleniş biçimi yürütme organını zayıflatıcı
nitelikte görünüyordu. Bu görüşe göre egemenliği Türkiye Büyük Millet Meclisi-
nin tekelinden çıkarmak ve başka organlarca da kullanılabilir hale getirmek, ilk
bakışta yalnız parlamentoya yönelmiş bir zayıflatma çabası olarak görülmekteyse