Background Image
Previous Page  229 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 229 / 441 Next Page
Page Background

Türk Hukukunda Düzenleme Yetkisinin Tarihsel Gelişimi ve Niteliği

228

ça belirtmesi bu tespiti doğrular niteliktedir. Dolayısıyla artık anaya-

sanın yürütme organı ile ilgili hükümlerinin yorumlanmasında parla-

menter hükümet ilkelerine dayanılmalıdır

26

.

1924 Anayasası’nda karşılaşılan problemlerden biri, kanunların

anayasaya uygunluk denetiminin öngörülmemiş olmasıdır. Bu ne-

denle çoğunlukla bir kanuna dayanan düzenleme yetkisinin uygula-

madaki görünümleri de tartışma konusu yapılamamaktaydı. İşte 1961

Anayasası, idarenin hiçbir işlem ve eylemine karşı yargı yolunun ka-

patılamayacağını öngörerek (A.Y. m.114) tüzüklere ilişkin idari yargı

yerlerinde iptal davası açabilme olanağını gündeme getirmiştir.

Buna ek olarak 1961 Anayasası, 1924 Anayasası yürürlükte iken

özellikle talimatnameler konusunda yaşanan sorunları da bertaraf

edecek çözümler sunmaktadır

27

. Zira 1924 Anayasası, tüzükler hari-

cinde düzenleyici işlem türü öngörmediğinden talimatnamelerin var-

lığı sorun teşkil etmekteydi. Bu soruna bir çözüm bulmak adına, 1961

Anayasası’nın 113. maddesi, bakanlıklara ve kamu tüzel kişilerine ken-

di görev alanlarına ilişkin konularda kanunların uygulamasını sağla-

mak ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelik çıkarma yetkisi

tanımaktadır. Hükümde, Bakanlar Kurulu tarafından yönetmelik çıka-

rılabileceği açıkça belirtilmemesine rağmen, Anayasa Mahkemesi’nin

25.10.1969 tarihli ve E.1967/41 K.1969/57 sayılı kararı ile Bakanlar

Kurulu’nun da yönetmelik çıkarabileceği belirtilmiştir

28

.

1961 Anayasası’nın uygulandığı döneme ilişkin tartışmala-

rın odak noktası, güçlü bir yürütmeye duyulan özlemdir. Zira 1961

Anayasası’nın tamamı ile yasamaya bağlı bir yürütme yarattığı düşü-

nülmekte ve zamanın zorlu koşullarının üstesinden ancak yasamanın

boyunduruğu altında olmayan, güçlü ve basiretli bir yürütme ile geli-

nebileceği vurgulanmaktadır

29

.

26

Aldıkaçtı, a.g.e., s.313.

27

Bkz. y. I, B, 1.

28

“İdarenin Düzenleyici İşlemleri’’ başlıklı makalenin tüm hakları yazarı Sevilay

Satı’e aittir ve makale, yazarı tarafından Türk Hukuk Sitesi

(http://www.turkhu

-

kuksitesi.com) kütüphanesinde yayınlanmıştır.

29

Turgut Tan, “1982 Anayasası Yönünden Yürütme Görevi ve Yetkisinin Niteliği

(Güçlü Devlet ya da Güçlü Yürütme)’’,

Anayasa Yargısı

, C.I, 1984, s.31-47, s.31 :

“1961 Anayasasında egemenliğin

düzenleniş biçimi yürütme organını zayıflatıcı

nitelikte görünüyordu. Bu görüşe göre egemenliği Türkiye Büyük Millet Meclisi-

nin tekelinden çıkarmak ve başka organlarca da kullanılabilir hale getirmek, ilk

bakışta yalnız parlamentoya yönelmiş bir zayıflatma çabası olarak görülmekteyse