Background Image
Previous Page  406 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 406 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Melek ACU

405

ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilir. Başvuruda bulu-

nabilmek için olağan kanun yollarının tüketilmiş olması şarttır.”

şeklinde

düzenlendiği, 3.4.2011 tarihinde yürürlüğe giren 6216 sayılı Anayasa

Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un

45. maddesinin 2. fıkrası ise “

İhlale neden olduğu ileri sürülen işlem, eylem

ya da ihmal için kanunda öngörülmüş idari ve yargısal başvuru yollarının ta-

mamının bireysel başvuru yapılmadan önce tüketilmiş olması gerekir.” ve

47.

maddesinin 5. fıkrası “

Bireysel başvurunun, başvuru yollarının tüketildiği

tarihten; başvuru yolu öngörülmemişse ihlalin öğrenildiği tarihten itibaren

otuz gün içinde yapılması gerekir…”

hükümlerine,

Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü’nün “Başvuru süresi ve mazeret”

başlıklı 64. maddesinin 1. fıkrasında “

Bireysel başvurunun, başvuru yol-

larının tüketildiği ve buna ilişkin kararın kesinleştiği tarihten, başvuru yolu

öngörülmemişse ihlalin öğrenildiği tarihten itibaren otuz gün içinde yapıl-

ması gerekir.”

şeklinde düzenlendiği dikkate alınarak; yasa koyucu,

bireysel başvuru hakkını diğer hukuk yolları tüketildikten sonra kul-

lanılabilineceğini öngördüğünden, ikincil nitelikte anayasal yargı yolu

olduğu anlaşılmaktadır. Kişi, bireysel başvuruda bulunarak olağanüs-

tü kanun yoluna gitmiş olmaktadır.

5

Dolayısıyla bireysel başvuruyu

tek cümle ile ifade edersek, Türkiye‘deki hukuk platformunda en son

uğranılabilinecek duraktır, diyebiliriz.

Bireysel başvuruyu özümseyebilmek için olağan kanun yolu ve

olağanüstü kanun yolu kavramlarının irdelenmesinde fayda mülaha-

za edilmektedir. Mahkemelerin verdiği kararlarda; yapılan yanlışlık-

ların düzeltilmesi ve kanunların uygulanmasında birliğin sağlanması

için, kanun koyucu olağan kanun yolunu ve olağanüstü kanun yolunu

öngörmüştür.

Olağan kanun yolu teoride çoğunlukla ifade edildiği üzere, mah-

kemelerin verdiği nihai kararların kesinleşmesine engel olan yoldur.

6

5

Bahadır

, Kılınç, Karşılaştırmalı Anayasa Yargısında Bireysel Başvuru (Anaya-

sa Şikâyeti) Kurumu ve Türkiye Açısından Uygulanabilirliği, Anayasa Yargı-

sı 25, Anayasa Mahkemesi Yayınları, Ankara, 2008, s.23.

6

Bkz

.www.devrimaydin.com/docs/kanun_yollari.pdf

,

s.1

.http://hukuk.er

-

zincan.edu.tr/dergi/makale/2006_X_2_16.pdf,s.1.Av. Sadak, Murat, Mağ-

durun Kanun Yollarına Başvuru Hakkı, s.15,

http://www.humanlawjustice.gov.tr/Upload/Dergiler/taad1/68.pdf.

Baki

Kuru 1 Ramazan Arslan 1 Ejder Yılmaz, Medeni Usul Hukuku, ders kitabı, Anka-

ra 1986, s. 458.