Background Image
Previous Page  407 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 407 / 441 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuruya Konu Edilebilecek Haklar

406

Olağanüstü kanun yolu ise, mahkemelerin verdiği nihai kararların,

olağan kanun yolu izlenerek veya kanun yoluna gidilmeden nihai ka-

rarların kesinleşmesi halinde, kanun koyucunun öngördüğü sebepler

dahilinde gidilen kanun yoludur.

Kanun yollarının asıl işlevi, ilk veya üst derece mahkemelerince

verilen kararların sonuçlarının denetimlerini sağlayan birer araç ol-

malarıdır. Bu yolun varlığı; hukuk devletinde adaletin gerçekleştiril-

mesinde ve toplumda kanunların istikrarlı ve en ideal olarak uygu-

lanmasında önemli bir adımdır. Bireysel başvurunun amacı, olağan

kanun yollarının bireylerin temel hak ve özgürlülerinin korunmasını

gerçekleştirememesi halinde, bu hak ve özgürlüklerin korunmasını

sağlamaktır.

7

Anayasa’nın 7.5.2010 tarihinde yürürlüğe giren 5982 sa-

yılı Kanun’un 18. maddesi ile değiştirilen 148/3. maddesinin özünde

hak ve özgürlüklerin daha etkin korunması amacı vardır, diyebiliriz.

Bireysel başvurunun iki önemli işlevi vardır. Birinci işlevi, kişile-

rin kendilerini ilgilendiren anayasa ve uluslar arası metinler

8

tarafın-

dan teminat altına alınan hakların korunmasını sağlar. İkinci işlevi ise;

bireysel başvuru sonucu verilen kararlar aracılığıyla Anayasa’nın uy-

gulanmasından kaynaklanan sorunlara açıklık getirilmesi, toplumsal

paradoksların çözümünde, Anayasa’nın yorumlanarak geliştirilme-

sinde ve Anayasal düzenin korunmasında katkı sağlamasıdır.

9

Doktrince ifade edilen diğer bir işlevi de, ülkemiz aleyhine Avrupa

İnsan Hakları Mahkemesine (AİHM) yapılan başvuruların azalmasına

önemli ölçüde katkı sağlayacak olmasıdır.

10

Bu bağlamda ülkemizde

yapılan Anayasa değişikliklerinin gerekçesinde bu hususa açıkça yer

verildiğini görmekteyiz.

11

7

M.Yavuz Sabuncu, Selin Esen Arnwine, Türkiye İçin Anayasa Şikayeti Mode-

li Türkiye’de Bireysel Başvuru Yolu, Anayasa Yargısı, Anayasa Mahkemesi

Yayınları, Sayı 21, s.230.

8

Bkz. Kişinin bireysel başvuruda bulunacağı devletin çekince koymadan kabul

ettiği Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde düzenlenen haklar ve Protokollerde

düzenlenen haklar, v.b.

9

M.Yavuz Sabuncu, Selin Esen Arnwine, a.g.e., s.2.

10

Serap Yazıcı, Yeni Bir Uygulama Olarak Anayasa Şikâyeti-Konuşma, AİHM

ve Tü

r

kiye II, Anayasa Şikâyeti ve AİHM, Uluslararası Sempozyum, Türkiye

Adalet Akademisi Yayınları, Yayın No: 8, Ankara, 2010, s. 10

11

bkz. Anayasa’nın 148. maddesinde değişiklik yapan 5982 sayılı Kanun’un gerek-

çesine.