

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Gäfgen Kararı Bağlamında Ceza Muhakemesinde ...
346
Aksi halde MG ihmal suretiyle kasten öldürmeden sorumlu olurdu.
Ancak polisin, yasaya uymaması ve çocuğu nereye sakladığını söyle-
mesi için MG’ye baskı yapması, yasa dışı olacaktı. Bu durumda hangi
menfaatlerin tehlikede olduğu düşünüldüğünde, bir yanda çocuğun
hayatının diğer yanda MG’nin irade özgürlüğünün bulunduğu görül-
mektedir. Farklı bir açıdan bakıldığında ise, Alman hukuku açısından
söz konusu olayda kamu görevlileri haricindeki diğer herkesin şüphe-
liyi işkence tehdidine maruz bırakmasını yasaklayan bir hüküm bu-
lunmamaktadır. Dolayısıyla MG’yi, meşru savunma halinde bulunan
herhangi bir kişiye teslim etmek kabul edilebilir. Bu akıl yürütme, iş-
kence yasağının nedeninin yalnızca buna maruz kalan kişi üzerindeki
olumsuz etkileri olmadığını ortaya koymaktadır
75
. Bunun ilk sebebi,
insanları doğası gereği özünde sınır bulundurmayan böyle bir şiddet
tehlikesinden korumak için kamu gücünün sınırlandırılmasıdır. Nite-
kim devletin haklı bir mazeret olmaksızın acı verici cezalar vermesi,
kökleri tarihe dayanan bir durumdur
76
. İşkence ve işkence tehdidi bel-
ki de şiddetin gücünün en yoğun halini taşımaktadır, zira buna maruz
kalan kişi tamamen devletin merhametine kalmaktadır
77
. Sonuç olarak
AİHM, işkence yasağının hiçbir istisnasını kabul etmemekte haklıdır
78
.
Mahkeme 3. madde açısından yapmış olduğu değerlendirmede,
bu maddenin ihlali açısından somut durumun özelliğini de dikkate
alarak şu gerekçeye dayanmıştır:
“107. Bu bağlamda Mahkeme, polislerin eylemlerindeki saikin çocuğun
yaşamını kurtarmak olduğunu kabul etmektedir. Ancak, Sözleşme’nin 3.
maddesi ile Mahkeme’nin yerleşik içtihatları göz önünde tutulduğunda, mağ-
durun eylemi veya yetkililerin saiki ne olursa olsun, kötü muamele yasağının
uygulanacağını vurgulamak gerekir (bk. yukarıda parag. 87). Bir kimsenin
yaşamı risk altında olsa bile, işkence, insanlık dışı veya aşağılayıcı muamele
yapılamaz. Ulusun yaşamını tehdit eden olağanüstü halde bile, bu yasağın as-
kıya alınmasına izin verilmemiştir. Muğlak olmayan terimlerle düzenlenmiş
75
Ast, s.1398.
76
Mark Janis/Richard Kay/Anthony Bradley, European Human Rights Law – Text
and Materials, 2. Bası, New York, Oxford University Press, 2000, s.94.
77
İşkence hali, güç açısından en yüksek meydan okumadır; zira kimse emredilmiş
bu eylemi bir başkasıyla ikame edemez. Güç, tehdit ve kuvvet arasındaki ilişkiyle
ilgili olarak genelleştirilmiş etkileşim aracı için bkz: Niklas Luhmann, Die Politik
der Gesellschaft, Frankfurt am Main, Shurkamp, 2000, s.45, 55.
78
Ast, s.1398.