Background Image
Previous Page  463 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 463 / 533 Next Page
Page Background

Kamu Görevlilerinin Dini Sembol Taşıyabilmesinin Sınırları; Eski Bir Tartışma ve ...

462

Ebeveynler de dahil olmak üzere bireylerin dini ve felsefi yargı-

larına saygı yükümlülüğü, devletin sadece öğretimin içeriğine ilişkin

değil, eğitim ve öğretime ilişkin kullandığı bütün fonksiyonları kap-

sar.

19

Bu çerçevede, eğitim ortamının tanzimi ve spesifik olarak haç da

dahil olmak üzere dini sembollerin devlet okullarındaki varlığına iliş-

kin karar da devletin bu fonksiyon alanı kapsamındadır

20

ve müfreda-

tın içeriğindeki bilginin tarafsız, objektif, eleştirel ve çoğulcu bir tavırla

sunularak, öğrencilerin dine ve inanca ilişkin yaklaşımlarını eleştirel

ve proselytist etkiden uzak sakin bir atmosferde şekillendirebilmeleri

ve bu bağlamda onların negatif din ve inanç hürriyetlerini koruma ge-

reğini mutlak şekilde ilgilendirmektedir.

21

Öncelikle, çoğunluk veya azınlık dini ile tanımlanan bir sembo-

lün eğitim kurumlarında

görünür (visible)

bir şekilde varlığı ve bu şe-

kilde devletin belirli bir dine veya inanca bağlılığını ifadesi eğitimde

çoğulculuk prensibiyle çatışmaktadır.

22

Ayrıca, haç veya herhangi bir

dini sembolün, öğrencinin bu sembolün etkisinden kaçınması veya

eğitim ortamından imtina etmesi mümkün olmayan eğitimin zorunlu

olduğu devlet okullarındaki varlığı, öğrencilere

kasıtlı olmasa da dolaylı

olarak (indirect) bir inancın empoze veya telkin edilmesi

sonucunu doğu-

rabilir.

23

Lautsi v. Italy (Daire Kararı)

davasında AİHM’nin doğru bir

şekilde tespit ettiği gibi kendini bir sembol yoluyla herhangi bir din

veya inançla tanımlayan devletin zorlayıcı ve yönlendirici gücü, he-

nüz eleştirel kapasiteye sahip olmayan zihinsel düzeydeki ilköğretim

öğrencilerinin bu tercihi ifade eden mesajla aralarına mesafe koyma-

sını fazlasıyla zorlaştırabilir.

24

Bu durum, özellikle kırılgan ve duygu-

19

Valsamis v. Greece, Judgment of 18 December 1996, p. 27, Hasan Eylem Zengin v.

Turkey, Judgment of 9 October 2007, p 49.

20

Lautsi v. Italy (Grand Chamber), Judgment of 18 March 2011, p. 65

21

Folgero and others v. Norway, Judgment of 29 June 2007, p 84, Kjeldsen, Busk,

Madsen and Petersen v.

Denmark, Judgment of 7 December 1976, p 53, the Council of Europe Parliamen-

tary Assembly Recommendation 1720 (2005), p. 14, UN Human Rights Commit-

tee, General Comment No: 22(48) adopted on 20 July 1993, p. 6,

22

Lautsi v. Italy (Chamber), Judgment of 3 November 2009, p. 54, Swiss Federal

Court, ATF 116 Ia 252, Comune di Cadro, judgment of 26 September 1990, § 7.

23

Lautsi v. Italy (Chamber), ibid, p. 48, 55; (Classroom Crucifix Case) German Cons-

titutional Court, BVerfGE 93, II BvR 1097/91, Judgment of 16 May 1995, § C (II)

(1); (Teacher Headscarf Case) German Constitutional Court, BVerfGE, II BvR

1436/02, Judgment of 23 September 2003, p. 46.

24

Lautsi v. Italy (Chamber), ibid, p. 48