Background Image
Previous Page  466 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 466 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Ali Rıza GÜDER

465

ni bir sembol yoluyla herhangi bir din veya inançla tanımlayan dev-

leti resmeder. Çocuğun farklı değerleri öğrenmesi, değer vermesi ve

daha geniş bir çevrenin parçası

olması amaçlanan eğitim ortamı, farklı bir

sembol giyinen öğretmeni karşısında onun

yanlızlaşmasına yol açabilir

.

Eş zamanlı olarak, devletin zorlayıcı ve yönlendirici gücü ise bireye

bir dinin veya inancın

empoze/telkin

edilmesi sonucunu doğurur ki bu

bireyin din ve inanç hürriyetiyle bağdaşmaz.

32

Mahkemenin tespit ettiği üzere, başvuranlar (Lautsi) öğretmen-

lerin görevlerini yerine getirirken haçın varlığına önyargılı/taraflı bir

referansta bulunmalarına tanık olmamış ve dolayısıyla eğitimin pro-

selytist bir eğilimle verilmesine maruz kalmamışlardır. Bir öğretmenin

giyindiği, türban da dahil olmak üzere görünür bir dini veya inanç-

sal sembol, öğrencilerin gözünde bir dine veya inanca mutlak şekilde

taraflı ve sürekli bir referans olmayacak mıdır ? Amerikan Anayasa

Mahkemesi’nin

Lee v. Weisman

davasında tespit ettiği gibi psikolojik

araştırmaların desteklediği ortak varsayıma göre ilk ve orta öğretimde-

ki öğrenciler

akranlarından kaynaklı baskıya ve etkiye

daha açık/yatkın ve

bu baskıdan daha çabuk etkilenir konumdadırlar ve bu etki toplu dua

töreni, okul birlikteliği gibi sosyal adet ve birlikteliklerde daha yoğun

bir şekilde hissedilebilir.

33

Bu öğrencilerin akranlarından kaynaklı etki

dahi davranışlarını şekillendirebilme gücüne sahipken, rol model alıp

kendini onunla tanımladığı ve davranışlarının doğruluğu konusunda

onay merci olarak gördüğü eşit olmayan bir ilişkinin üstü konumun-

daki öğretmeninin dini ve inançsal beyanlarından mutlak şekilde et-

kilenmeyeceğini söylemek mümkünmüdür ?

34

Yukarıda ayrıntılı ola-

rak tartışıldığı gibi

35

AİHM,

henüz eleştirel kapasiteye sahip olmayan

zihinsel düzeydeki kırılgan ve duygusal açıdan her türlü etkiye açık,

gönüllü değil zorunlu oldukları veya hissettikleri bir kamusal ilişkinin

tarafı ilköğretim öğrencilerinin konumunu, önceki cümlede yer alan

yargıyı destekler nitelikte bulmuştur. Ayrıca, türbana ve temsil attiği

dine yönelik bu referansın öğretmen tarafından

önyargılı/bilinçli (kasıt-

lı) bir şekilde verilmesi

, öğrencinin negatif din ve inanç hürriyetine aykı-

32

supra n. 23, 24, 25

33

Lee v. Weisman, supra n. 25; Dahlab v. Switzerland, supra n. 9, p. 13

34

Dahlab v. Switzerland, supra n. 9, p. 10

35

Lautsi v. Italy (Chamber), supra n. 22; Lee v. Weisman, supra n. 25