Background Image
Previous Page  464 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 464 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Ali Rıza GÜDER

463

sal açıdan her türlü etkiye açık çocukların dine ilişkin yaklaşımlarını,

gönüllü değil zorunlu oldukları veya hissettikleri bir ilişkinin sonu-

cunda belirlemelerine yol açar ki, bu durum

ebeveynlerin çocuklarına

eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi yargılarına uygun verilmesi hakkına

ve

çocuğun inanıp inanmamak ayrımındaki negatif din ve vicdan hürriyetine

aykırılık teşkil eder.

25

Bu temel üzerine, ülkemizde kamu kurumlarında eğitim verenle-

rin görevlerini yerine getirirken

görünür

dini sembol

-ve çoğunluk dini

İslamiyet olan ülkemizde şüphesiz özellikle türban- taşımalarına iliş-

kin itirazlar

Lautsi v. Italy (Büyük Daire)

kararında ifade edilen faktör-

ler üzerine inşa edilebilir. Mahkemenin, haçın eğitim kurumlarındaki

görünür

(visible)

varlığının Hristiyanlığa yaptığı vurguyu din ve vicdan

hürriyetine aykırı bulmazken dikkate aldığı etkenler

26

,

dini sembol

tar-

tışmasıyla harmanlandığında takip eden yaklaşımlara ulaşmak müm-

kündür;

Öncelikle, İtalya’da eğitim kurumlarında haçın varlığına zorunlu

din eğitimi (Hristiyanlık) eşlik etmemektedir.

27

Ülkemizde öğretmen-

lerin türbanları ile eğitim vermeleri halinde, türbanın varlığı ve

Hasan

Eylem Zengin v. Turkey

28

kararında ifade edildiği üzere, çoğunluk dini

olan Müslümanlığın zorunlu olarak öğretilmesine Hristiyan ve Mu-

sevi öğrenciler dışında farklı inanç (alevi) ve dindeki öğrencilere din

dersinden muafiyet hakkının olmaması eşlik etmektedir.

29

25

Lautsi v. Italy (Chamber), ibid, p 48, 57; Lee v. Weisman 112 S.Ct.2649 (1992) ;

AmerikanAnayasaMahkemesi okulunörgütlediği dua seramonisininmezhepçilik

fikrinin inkarı gibi iyi niyetli bir amaca hizmet etse dahi, bunun öğrencilerin

katılımının zorunlu olduğu resmi dini bir seramoni yoluyla icra edilmesini meşru

bulmamıştır.

26

Lautsi v. Italy (Grand Chamber), supra n. 20, p. 74

27

Anna-Nina Angeleni v. Sweden, no. 10491/83, Commission decision of 3 Decem-

ber 1986, Decisions and Reports (DR) 51, p. 41; Zénon Bernard v. Luxembourg, no.

17187/90, Commission decision of 8 September 1993, DR 75, p. 57; C.J., J.J. and E.J.

v. Poland, no. 23380/94, Commission decision of 16 January 1996, DR 84, p. 46) ;

AİHM, bu farklı kararlarında din ve inanç hürriyetinin ihlilini değerlendirirken

istisnaların varlığını bir faktör olarak değerlendirmiştir.

28

Hasan Eylem Zengin v. Turkey, supra n. 19, p. 74, 75

29

UN Human Rights Committee, General Comment No: 22(48) adopted on 20 July

1993, p. 6; BM İnsan Hakları Komitesi, ebeyenlerin dini ve inançsal yargılarına

uygun ve ayrımcılığı ortadan kaldıran muafiyet ve alternatif düzenlemelerin yok-

luğunda, belirli bir din ve inacın öğretilmesini kapsayan eğitimin din ve inanç

hürriyeti ile bağdaşmaz olduğunu ifade etmiştir.