Background Image
Previous Page  465 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 465 / 533 Next Page
Page Background

Kamu Görevlilerinin Dini Sembol Taşıyabilmesinin Sınırları; Eski Bir Tartışma ve ...

464

Ayrıca, İtalya’da eğitim ortamı diğer dinlerin varlığına da açıktır.

Örneğin, öğrenciler türban da dahil olmak üzere dini veya inançsal

anlam taşıyan/çağrıştıran sembol ve kıyafetleri giyinebilmektedirler.

Azınlık din ve inançlarının, Müslüman öğrenciler için Ramazan bayra-

mının kutlanması ve Musevi öğrencilerin Cumartesi günü sınavlardan

muaf olması gibi rituellerinin ifadesi ve devlet tarafından tanınmış

inançların seçmeli din dersi yoluyla eğitimin bir parçası olması müfre-

datta kapsanmıştır. Bizde, İslam dininin inançsal bir ritüeli olan türban

giyinmiş bir öğretmenin parçası olacağı eğitim ortamı diğer dinlerin

varlığına açık değildir. Örneğin Hristiyanların kutladığı Paskalya kut-

lanabilmekte midir ? Musevilerin kutsal günü Yom Kippur’da bu dine

inanan öğrenciler için veya Aleviler için hiç olmazsa oniki imam oru-

cunun 10. yas günü tatil olabilecekmidir ?

Şüphesiz

türbanlı öğrenci

konusunda sorun yoktur !! fakat İslamiyetin dışındaki din ve inanca

sahip öğrenciler, bu inançları temsil eden veya çağrıştıran sembol ve

kıyafetler giyinebilecekler midir ? Eğitim kurumlarında kippa tak-

mış, davud yıldızı taşıyan, boynunda zülfikar veya haç olan, Sihlere

has türban takmış öğrencilere de yer olacak mıdır ? Eğer olacaksa bu

kez, dini sembol giyinen bir öğretmenin (ki büyük ölçüde türbandan

bahsediyorum) görevi sırasında inancını ifade edebilmesini sağlamak

adına bu yoğun dini sembol serbestisi eğitim ortamının dini çatışma

alanına dönüşmesi tehlikesi doğurmayacak mıdır?

30

Pedagojik açıdan değerlendirildiğinde, ilk öğretim çağındaki öğ-

renciler içinde oldukları gerçekliği yaşamaya ve aile ve toplum dahil

diğerlerinin deneyimlerini gözlemlemeye başlarlar. Orta öğretimde

ise merak duygusu, tartışmayı ve sonuç olarak kendi ve diğerlerinin

kimliğini tanımlayı beraberinde getirir. “Gerçek”, “Tanrı”, “İbadet”

kavramları toplumsal geleneklere göre değişebilir. Bu algı ve kişiliğin

şekillenme süreci, aile ve daha geniş toplumun ötesinde rol modeller

yaratır. Kendilerini çevreleyen manevi unsurları, gerçeği ve anlamı

ise, “sembol ve ritüelde” algılarlar.

31

Bu aşamada, dini sembol giyinen

bir öğretmen

en yakın rol model seçeneğidir

ve eğitim ortamında kendi-

30

Dahlab v. Switzerland, supra n. 9, p. 4

31

Prof. Abdelfattah Amor, the UN Special Rapporteur of the Commission on Human

Rights, International Consultative Conference on School Education in Relation

with Freedom of Religion and Belief, Tolerance and Non-Discrimination (Madrid,

23-25 November 2001), p. 9