Background Image
Previous Page  174 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 174 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Mahmut ŞEN

173

bağlanması gerektiği, aksi halde yetkinin mahkemece suistimal edile-

bildiği, terazinin bir tarafında devlet, bir tarafında vatandaş olduğu,

vatandaşı kurtaran hakimin devleti cezalandırdığı, devleti otoritesiz,

zaaf içinde bıraktığı’ yönündeki görüşler bu hususu teyit etmektedir.

Mahkemelere yönelik eleştirilerin münferit kötü örnekler üzerinden

devam etmesi üzerine Devlet Başkanı Hukuk Danışmanı olan Şeref

Gözübüyük, kötü örnekler esas alınarak düzenleme yapılamayacağı,

mahkemeye sonuçları daha ağır olan idari işlemi iptal etme yetkisini

tanımışken, belirli şartların gerçekleşmesi durumunda tedbir kararı

vermesinin engellenmesinin hukuk devleti ile bağdaşmayacağı husus-

larını hatırlatma gereği duymuştur

32

.

Yapılan tartışmalardaki yargıya olan eleştirel bakış açısı kanun

metnine de yansımış ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun

yürürlüğe girmesi ile birlikte, idari yargının bu alandaki yetkileri biraz

daha kısıtlanmıştır

33

. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun

yürürlük tarihi, 1982 Anayasası’nın yürürlük tarihinden öncedir. Bu

nedenle, Anayasa hazırlanırken usul kanununda yürütmenin durdu-

rulması için yapılan düzenleme aynı cümlelerle anayasaya alınmıştır.

2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 27. maddesinde; yü-

rütmenin durdurulması kararının doksan gün için verilebileceği, tela-

fisi güç veya imkansız zarar ve işlemin açıkça hukuka aykırı olma şart-

larının birlikte gerçekleşmemesi halinde yürütmenin durdurulmasına

karar verilemeyeceği, gerekçede iki şartın ne suretle gerçekleşmiş ol-

duğunun açıkça gösterilmesi gerektiği, yürütmenin durdurulmasına

karar verilen davaların tekemmül etmelerinden itibaren altmış gün

içinde esastan karara bağlanacakları, aksi halde yürütmenin durdu-

rulması kararının hükümsüz kalacağı düzenlenmiştir.

Aynı maddede, sıkıyönetim veya olağanüstü halin ilan edildiği

bölgelerdeki kamu personeli hakkında, gene olağanüstü halin bulun-

duğu bölgelerde grev, lokavt, toplantı ve gösterilerin ertelenmesi, der-

nek ve kuruluşların kapatılması veya faaliyetten men edilmesi kararla-

rına karşı açılan davalarla, savaş halinde yürütmenin durdurulmasına

karar verilemeyeceği de belirtilmiştir.Bununla birlikte yürütmenin

32

Milli Güvenlik Konseyi Tutanak Dergisi,

cilt 6, 6 0cak 1982, s.29-30,

www.tbmm.gov.tr

33

İdari Yargılama Usulü Kanunu,Şeref Gözübüyük,Turgut Tan, 2008, s.1083