Background Image
Previous Page  176 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Mahmut ŞEN

175

2.2. Yürütmenin Durdurulması Müessesesinin Evrensel

Normlara Uyumu

Türk İdari Yargı Sistemi açısından, Anayasa’nın 125. ve 2577 sayılı

İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 27. maddesi, yürütmenin durdu-

rulması kararı verilebilmesi için gerekli olan şartları düzenlemektedir.

Buna göre, idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması ve uygulan-

ması halinde telafisi güç veya imkansız zararlara neden olacak nitelikte

bulunması şartlarının birlikte gerçekleşmesi halinde mahkemece yü-

rütmenin durdurulması kararı verilebilmektedir. Buna ek olarak, yu-

karıda belirtildiği gibi uygulamakla etkisi tükenecek işlemler dışındaki

işlemlere karşı açılacak davalarda, davalı idarenin savunması alınma-

dan yürütmenin durdurulması verilmesi yasaklanarak kararın zama-

nı konusunda bir kısıtlama yapılmış; kamu görevlileri hakkında tesis

edilen atama, naklen atama, görev ve unvan değişikliği, geçici veya

sürekli görevlendirmelere ilişkin idari işlemlerin, uygulanmakla etkisi

tükenecek olan idari işlemlerden sayılmayacağı belirtilmek suretiyle

de, davanın konusu yönünden mahkemenin takdir yetkisi sınırlandı-

rılmıştır. Bu düzenlemelerden sonra, açıkça hukuka aykırı olan bir iş-

lem uygulanmakla etkisi tükenecek nitelikte olsa bile, yasada belirtilen

dava türleri arasında ise mahkemece savunma alınmadan yürütmenin

durdurulması kararı verilemeyecektir. Örneğin, bir kamu görevlisinin

yurt dışına 15 günlük süre ile geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin

bir işlem hakkında, idarenin savunması alınmadan yürütmenin dur-

durulması kararı verilemeyecek, mahkemece bu işlem uygulanmakla

etkisi tükenecek bir işlem olarak nitelendirilemeyecektir.

Yukarıda belirtildiği üzere, Türk idari yargı sisteminin esinlendiği

Fransa ve Avrupa Birliği ülkelerinde, belirli şartlara bağlanan yürüt-

sis edilen atama, naklen atama, görev ve unvan değişikliği, geçici veya sürekli

görevlendirmelere ilişkin idari işlemler, uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari

işlemlerden sayılmaz.Yürütmenin durdurulması kararlarında idari işlemin hangi

gerekçelerle hukuka açıkça aykırı olduğu ve işlemin uygulanması halinde doğa-

cak telafisi güç veya imkânsız zararların neler olduğunun belirtilmesi zorunludur.

Sadece ilgili kanun hükmünün iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine başvurul-

duğu gerekçesiyle yürütmenin durdurulması kararı verilemez.

3. (Ek: 2/7/2012 - 6352/57 md.) Dava dilekçesi ve eklerinden yürütmenin

durdurulması isteminin yerinde olmadığı anlaşılırsa, davalı idarenin savunması

alınmaksızın istem reddedilebilir…