Background Image
Previous Page  227 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 227 / 413 Next Page
Page Background

İşkence Nedeniyle Açılan Tam Yargı Davalarında Danıştay Ölçütleri

226

Bununla birlikte, yukarıda belirtilen düzenlemenin, işkenceyi

önlemede yetersiz olduğu ve etkili bir tedbir olarak değerlendirileme-

yeceği savunulmaktadır. SANCAR, AİHM’in, esas olarak failin değil

ihlal vak’asının saptanması üzerine kurulmuş bir yargılama süreci

içinde karar verdiğini, yalnızca devletin davalı olarak gösterilebilme-

sinin de, Sözleşme sisteminin failden çok ihlale neden olan fiilin sap-

tanması fikrine dayandığının hem göstergesi hem de olağan sonucu

olduğunu; bu haliyle de failin, daha doğrusu rücu edilecek persone-

lin AİHM kararına bakılarak belirlenmesinin, çoğu zaman mümkün

olmayacağını ifade etmektedir

153

. SANCAR’ın bu düşüncesine karşın,

söz konusu düzenleme, kamu görevlilerinin işkenceye başvurmalarını

caydıracağından kuşkusuz isabetli olmuştur.

Öte yandan, anılan Kanun maddesiyle ilgili bir diğer husus da

rücu hakkının

“saklı”

olduğunun ifade edilmesi nedeniyle, idarenin

takdir yetkisinin bulunup bulunmadığıdır. AKYILMAZ; bu madde-

nin, yalnızca üçüncü kişi açısından davalıyı göstermediği, aynı za-

manda personelin sorumluluğunu da düzenlediği; ayrıca maddenin

gerekçesinde personelin verdiği zarardan dolayı sorumluluğunun de-

vam ettiği ifade edildiğinden, buradan çıkan anlamın idarenin rücu

konusunda takdir yetkisinin olmaması gerektiği görüşündedir

154

.

Danıştay, işkence ile ilgili olarak açılan tam yargı davalarında

Anayasa’nın 129/5. maddesini

“kişisel kusur”

ve

“görev kusuru”

kavram-

larıyla birlikte değerlendirdiğinden

155

, bu noktada

“kişisel kusur”

ve

“görev kusuru”

kavramlarını açıklamak yerinde olacaktır.

Rücunun dayanağı olan Anayasanın 40/2 ve 129/5 hükmü ile 657

sayılı Kanun’un 13. maddesi uyarınca rücu, ancak kişisel kusurun var-

lığı halinde mümkündür

156

. Kamu görevlilerinin hizmetle ilgili olma-

lenmesi ve Kamu Görevlisine Rücu Sorunu”

, Yargıtay Dergisi

, S:1-2, C:36, Y:2010,

s.98.

153

Yalçın Sancar Türkan, “İşkence Yapan Kamu Personeline Rücu Sorunu”,

Ankara

Üniversitesi SBF Dergisi

, Ekim Aralık 2002, s.160.

154

Akyılmaz Bahtiyar, “İdare Hukukunda Kamu Görevlisine Rücu Sorunu”, Prof.

Dr. Fikret Eren’e Armağan, Yetkin Yayınları, Ankara 2006, s.1046.

155

Danıştay 10.D., 06.02.2009, E:2006/1212, K:2009/652, Danıştay UYAP Bilişim Sis-

temi.

156

Akyılmaz Bahtiyar, “Kamu Zararı ve Kamu Zararında Rücu,”,

İstanbul Üniversite-

si Hukuk Fakültesi Mecmuası

, C:LXIX, S:1, 2011, s.73.