Background Image
Previous Page  228 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 228 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Aydın AKGÜL

227

yan kusurlu tutum ve davranışları onların kişisel kusurunu oluşturur

ve idarenin sorumluluğuna yol açmaz. Diğer bir ifadeyle, kamu gö-

revlilerinin görevleri dışında ve resmi sıfatlarından kesin bir biçimde

ayrılan kusurlu tutum ve davranışları onların kişisel kusurlarını oluş-

turmakta olup, bu durumda idarenin değil fakat kamu görevlilerinin

haksız fiil esaslarına göre sorumlu olmalarını gerektirmektedir

157

.

Bundan öte, kamu personelinin, resmi yetki ve görevin sağladığı

olanaklardan yararlanmak suretiyle gerçekleştirdiği, suç oluşturan,

idare işlevi dışına çıkar görünümündeki eylemleri ise görev kusuru

kabul edilmekte; hizmet ve kişisel kusurun iç içe geçmesinden dolayı,

kamu personelinin bu eylemlerinden kaynaklanan zararlar nedeniyle

idare birinci derecede sorumlu sayılmaktadır. Tabi ki, belirtilen huku-

ki sorumluluğun gereğini yerine getiren idare, kamu personeline rücu

edebilmektedir

158

.

Bu açıklamalardan sonra, Danıştay’ın, işkence iddiasıyla açılan

bir tam yargı davasında, hükmolunan tazminatın sorumlu personele

rücu edilmesi gerektiğine ilişkin yaptığı değerlendirmeyi belirtmek

gerekir.

Cinayet soruşturması nedeniyle 3 gün süreyle gözaltında tutulan

davacı tarafından açılan davada; Anayasanın 129. maddesinin 5. fıkra-

sındaki hükmün emredici bir kural olduğu ve Anayasanın sözü edilen

maddesindeki

“kendilerine rücu edilmek kaydıyla”

ibaresinin; kamu gö-

revlilerinin yetkilerini kullanırken işledikleri kusurlar nedeniyle ida-

reye karşı açılan davalarda tazminata hükmedilmesi halinde, idarenin

ödemek zorunda kaldığı tazminatın yasal yollara başvurularak ilgili

kamu görevlisinden tahsil edilmesini amaçladığı vurgulanmıştır. Söz

konusu kararda; gözaltında bulunduğu sürece davacıya kötü muame-

lede bulunan ve işkence yapan ilgililerin kişisel kusuru bulunduğu

açık olduğundan, hükmedilen tazminatı ödeyecek olan idarenin, so-

rumluluğu saptanan ilgili kişi veya kişilere yasal yollar çerçevesinde

rücu etmesinin Anayasa hükmü gereği olduğu belirtilmiştir

159

.

157

Günday Metin, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi, 10. Baskı, Ankara 2011, s.374.

158

Ünlüçay Mehmet, “İdarenin Tazmin Borcu ve Enflasyon Olgusu”

, Danıştay Dergi-

si

, Y:28, S:94, 1998, s.5.

159

Danıştay 5.D., 03.06.2008, E:2007/7369, K:2008/3234, Danıştay UYAP Bilişim Sis-

temi.