Background Image
Previous Page  269 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 269 / 413 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine

268

susları ile sınırlıdır. Şekil bakımından denetleme, Cumhurbaşkanın-

ca veya Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin beşte biri tarafından

istenebilir. Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren on gün geçtikten

sonra, şekil bozukluğuna dayalı iptal davası açılamaz; def’i yoluyla ile-

ri sürülemez.

17

Kural incelendiğinde, 1982 Anayasası’nın 1961 Anayasası’ndan

farklı olarak kanunların şekil bakımından denetimini düzenlediği gö-

rülür. Ancak şekil denetiminin denetim kapsamına alınmış olması, bu

denetimi güçlendirmeyi, genişletmeyi, anayasal güvence kapsamına

almayı değil, şekil denetimini sınırlamayı hedeflemiştir. Yukarıda be-

lirtildiği gibi 1961 Anayasası böyle bir ayrım yapmadığı halde, AYM,

kararlarında bu tür bir ayrım yapmıştır. 1982 Anayasası bu ayrımı

kendisi yapmış ve şekil bakımından denetimi değişik yönlerden sınır-

lamaya tabi tutmuştur. Hemen belirtmek gerekir ki esas bakımından

denetim yönünden de iki Anayasa arasında fark vardır ve 1982 Ana-

yasası daha daraltıcı olmuştur. Ancak bu makalenin konusu dolayısıy-

la sadece şekil bakımından denetime getirilen sınırlamalar üzerinde

durulacaktır. Anayasa şekil bakımından denetimi, esas bakımından

denetime göre üç yönden sınırlamıştır:

1) Başvuru yapabilenler açısından:

Anayasanın 150. maddesi şekil ve esas bakımından iptal davası

açma hakkını,

• Cumhurbaşkanına,

• İktidar ve ana muhalefet partileri meclis gruplarına,

• TBMM üye tamsayısının 1/5’ ine,

vermiştir.

148. maddenin ikinci fıkrası ise şekil bakımından denetlemenin

ancak,

• Cumhurbaşkanı,

• TBMM üye tamsayısının 1/5’i

tarafından istenebileceği belirtilmiştir.

18

17

Kili & Gözübüyük, 1985, s. 303

18

İba esas yönünden iptal davası açabilen iktidar ve ana muhalefet partileri grupla-