

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine
270
Meclisinin kabul ettiği metnin 148. maddesinin gerekçesinin ilgili kıs-
mı şöyledir:
....1961 Anayasasından farklı olarak getirilen yeni kural, şekil noksan-
lığına dayalı iptal davasının, kanunun yayımından önce incelenip tamam-
lanmasıdır. Yani öndenetime tabi tutulmasıdır./
Şekil
bozuklukları genellikle
kanunun yapımı sırasında meydana gelen ve görülmesi bilinmesi kolay olan
bozukluklardır. Bunların Anayasa Mahkemesince süratle incelenmesi ve ka-
rara bağlanması mümkündür./Tatbikatta sık sık ileri sürülen iddialara göre
bir siyasî parti, görüş
ülmekte olan bir kanunun çıkmasını istemiyorsa,
yasama meclisinin hem toplanma ve hem karar yeter sayılarına etkili
olacak hareketlerde
bulunmakta ve çıkacak kanunun şeklen bozukluğuna se-
bebiyet verebilmektedir. Bu tür bozuklukların öndenetim yoluyla kısa zamanda
incelenip sonuçlandırılmasında kamu yararı düşünülmüştür.
Getirilen ikinci bir yenilik, son oylamadan önce yapılan şekil bozukluk-
larının iptale neden olamayacağ
ıdır. Son oylama genel kurul tarafından
y
apılır. Daha önce vücut bulan şekil bozukluklarını genel kurulun bildiği veya
bilmesi gerektiği varsayılır. Çünkü onun kararı, yapılan bir incelemeye, tartış-
maya ve açıklamaya dayanır. Genel Kurulun oylama yapıp kanunu kabul et-
mesi, şekil bozukluğunu, o kanunu kabul etmemek için yeterli neden saymadığ
ı
yolunda bir irade tecellisidir. En büyük organ Genel Kuruldur. Onun
iradesi hilafına bir
sonuç çıkarmak hukukun ana esaslarına aykırı düşer. Bu
nedenle son oylamadan önceki şekil bozuklukları, iptal sebebi sayılmamıştır.
19
Burada öncelikle bir hususun açıklığa kavuşturulması gerekir.
Alıntıda açıkça görüldüğü gibi bir öndenetimden söz edilmektedir.
Oysa Anayasa›nın 148. maddesinde bir öndenetimden söz edilemez.
Başka bir anlatımla 148. maddede sözü edilen şekle dayalı iptal dava-
ları, bir öndenetim sayılamaz. Çünkü öndenetim (önceden denetim,
önleyici denetim) kanunun uygulamasının başlamasından, yani yü-
rürlüğe girmesinden önce gerçekleştirilen anayasaya uygunluk dene-
timidir.
20
Örneğin V. Cumhuriyet, 1958 Anayasasında öngörülen Fran-
sız Anayasa Konseyi (Conseil Constitutionel) Anayasaya uygunluğu
ön denetim biçiminde yapan siyasi bir kuruluştur. Konsey kanunların
ve içtüzüklerin anayasaya uygunluğunu bir ön denetim biçiminde,
19
https://yenianayasa.tbmm.gov.tr/docs/gerekceli_1982_anayasasi.pdf20
İba, 2008, s. 204