Background Image
Previous Page  275 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 275 / 413 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine

274

na göre kanun tasarı ve tekliflerinin görüşülme sırası Danışma Kurulu

tarafından Genel Kurul’a teklif olunabilir. Hükümet, esas komisyon ve

teklif sahiplerinin de bu yönde isteği olabilir, ancak bu istek ancak Da-

nışma Kurulu’na sunulabilir. Dolayısıyla kanun tasarı ve tekliflerinin

mevcut sıralarının değiştirilebilmesi için Danışma Kurulu önerisinin

Genel Kurul tarafından uygun bulunması gereklidir. Diğer taraftan

52. maddeye göre (AYM kararında 53) bir kanun tasarısı veya tekli-

finin Genel Kurul’da görüşülebilmesi için sıra sayısı olarak bastırılıp

dağıtılmasından itibaren en az 48 saat geçmesi gerekir. Bu düzenleme-

nin amacı bastırılıp dağıtılan metni alan milletvekillerinin metni oku-

malarına ve hazırlık yapmalarına zaman bırakmaktır. Metnin bu süre

geçmeden gündeme alınmasına da olanak tanınmıştır. Bunun için

Hükümet veya komisyonun gerekçeli olarak Genel Kurul’dan istemde

bulunması ve Genel Kurul’un bunu uygun görmüş olması gerekir. İki

maddenin birlikte değerlendirilmesinden şu sonuç çıkar. Bir kanun ta-

sarısı ya da teklifinin 48 saatlik süre geçmeden gündeme alınması için

esas komisyon veya hükümetin isteği; bu tasarı ya da teklif 48 saatlik

süre geçtikten sonra gündeme girmişse, bunun ön sıralara alınması

için Danışma Kurulunun önerisi gereklidir. Her iki durumda da nihai

kararı Genel Kurul verecektir.

31

AYM Kararının konusu olan olayda bir Kanun Hükmünde Karar-

name (KHK) çıkarılmasına olanak tanıyan bir yetki yasası, ilgili ko-

misyonda görüşüldükten sonra Danışma Kurulu kararıyla 48 saatlik

süre geçmeden gündeme alınmış ve sırası değiştirilerek ilk sıraya ge-

çirilmiştir. AYM, Danışma Kurulunun bir tasarının sırasında değişik-

lik önermeye yetkili olduğunu, ancak 48 saatlik süre dolmadan gün-

deme almayı önermeye yetkili olmadığını, bu yetkinin hükümet veya

esas komisyonda olduğunu belirterek İçtüzüğe aykırı bir uygulama

saptamıştır.

AYM’ nin bu karar öncesindeki kararlarında yaptığı yorum, bu tür

bozuklukların şekil bozukluğu olduğu ve kendisinin son oylamanın

öngörülen çoğunlukla yapılıp yapılmadığı dışında bir şekil denetimi

yapmaya yetkili olmadığı yönündeydi. Mahkeme bu kararında yeni

maddeleri izleyebilmesi için, güncel madde numaraları kullanılmıştır. Bu husu-

sun akılda tutulması iki metni okumada kolaylık sağlayacaktır.

31

Bakırcı, 2008, s. 119-121