

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine
276
uygulanır. İçtüzük havale konusunda da, Başkanlığın elinde bulu-
nan yetkiyi kendisi kullanmıştır: Bu teklifler Anayasa Komisyonunda
esas komisyon olarak incelendikten sonra Genel Kurulda görüşülür
ve sonuçlandırılır. İçtüzük değişiklikleri TBMM Kararı olarak Resmi
Gazetede yayınlandıktan sonra yürürlüğe girer. Şu halde bir İçtüzük
değişikliği, kanun değişikliklerinden üç farklı yön taşır.
1. Bir kanunun kaynağı milletvekilleri teklifleri ve hükümet tasarı-
ları iken, İçtüzüğün kaynağı sadece milletvekili teklifleridir. Do-
layısıyla içtüzük değiştirmeye ilişkin bir kanun tasarısı sunma
olanağı yoktur.
2. Kanun tasarı ve teklifleri Meclis Başkanlığı tarafından yetkili esas
ve tali komisyonlara havale edilirken, İçtüzük değişiklikleri için
Meclis Başkanlığının böyle bir yetkisi yoktur. Teklifler Anayasa
Komisyonu’nda görüşülmek zorundadır.
3. Kanun tasarı ve teklifleri TBMM Genel Kurulu tarafından kabul
edilmekle Kanun adını alırlar. Ancak yürürlüğe girebilmeleri için
araya başka bir iradenin; Cumhurbaşkanının iradesinin girmesi
gerekir. Cumhurbaşkanı gelen metnin bir kez daha görüşülmek
üzere geri gönderme yetkisine de sahiptir. Ancak İçtüzüğe ilişkin
değişiklik kararının yürürlüğe girmesi için Resmi Gazetede ya-
yınlanması yeterlidir
32
; araya başka bir irade girmez.
Şu halde İçtüzükte bir değişiklik isteyen bir milletvekili ya da si-
yasal parti grubunun bir değişiklik teklifi hazırlaması yeterlidir. Bu
değişiklik teklifi Anayasa Komisyonundan geçer ve Genel Kurul bu
değişikliği onaylarsa, İçtüzük değişikliği gerçekleştirilmiş olur.
İçtüzük değiştirme usulüne uyularak çıkarılmış bu değişiklikler
AYM’nin denetimine tabidir. Dolayısıyla TBMM’de siyasal çoğunluğa
sahip bir siyasal parti teorik olarak bir İçtüzük değişikliği yapmaya
muktedirdir. Bu değişikliğin Resmi Gazete’de yayınlanmasından son-
ra uygulanması mümkündür. Ancak İçtüzük değişikliği yürürlüğe
girdikten sonra süresi içinde iptal davası açmak da mümkündür. Ne
var ki AYM’ne başvurmak yürürlüğe girmiş olan yeni kuralın uygu-
lanmasını durdurmaz.
32
TBMM İçtüzüğünün 181. maddesine göre içtüzük değişikliklerinin yürürlüğe gir-
mesi için yayınlanmaları gerekse de, teoride böyle bir zorunluluk gerekli görül-
memektedir. Bu konuda ayrıntı için bkz: Bakırcı, 2000, s. 41