Background Image
Previous Page  278 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 278 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Fahri BAKIRCI

277

Şimdi çarpıcı olsun diye verilecek uç bir örnek üzerinden konu-

nun detayına girelim. İktidarda yeterli siyasal çoğunluğa sahip bir si-

yasal parti olduğunu varsayalım. Bu parti kanun tasarı ve tekliflerinin

görüşülmesinde komisyon aşamasını tümden kaldırmayı hedeflemiş

olsun. Bu durumda sözkonusu değişiklik iki ayrı yoldan gerçekleşti-

rilebilir:

1. Yukarıda özetlenen yöntem kurallarına uyularak bir içtüzük deği-

şiklik teklifi sunulur; bu teklif Anayasa Komisyonunda görüşülür

ve Genel Kurulun değişiklik teklifini kabul etmesiyle değişiklik

gerçekleştirilmiş olur ve Resmi Gazete ‘de yayınlanmakla yürür-

lüğe girer.

2. Sözkonusu siyasal parti bütün bu süreçleri atlayarak, sunulan

kanun tasarı ve tekliflerinin, İçtüzüğün açık hükmüne rağmen,

doğrudan Genel Kurula gönderilmesini sağlayabilir ve böylelikle

komisyon aşamasının atlanmasını sağlayabilir.

Her iki durumda da aynı sonuç doğmuştur: Komisyon aşaması

kaldırılmıştır. Ancak birinci durumda, biçimsel kurallara uyularak

bir içtüzük değişikliği yapıldığından, AYM bu değişikliğin anayasaya

uygunluğunu denetleyebilecektir. Oysa ikinci durumda ortada şeklen

gerçekleştirilmiş bir değişiklik olmadığından, mevcut İçtüzük kuralı,

yapılan aykırı uygulamaya rağmen yürürlükte kaldığından, AYM’nin

denetim kapsamına giren bir konu yoktur. AYM’nin şekil denetimi son

oylama ile sınırladığından, İçtüzüğe aykırı bu uygulamanın sürekli

tekrarlanmasının da hiçbir riski olmaz. O zaman iktidardaki siyasal

parti, AYM denetimini ortadan kaldırmak için, biçimsel kurallara

uyarak bir içtüzük değişikliği yapmak yerine içtüzüğe aykırı bir uy-

gulamayı, başka bir şekilde söylenirse biçim kurallarına uyulmadan

gerçekleştirilmiş yeni bir içtüzük kuralını sürdürmeyi tercih edebilir.

Bu örnek son sınırına kadar götürülerek İçtüzükteki kuralların

büyük bölümü hatta son oylamaya ilişkin olanlar dışındakilerin tümü

uygulamadan kaldırılabilir. Bu durumlarda bile bir denetim olmayaca-

ğına göre, Anayasanın hükmü fiilen çiğnenmiş olmayacak mıdır? Baş-

ka bir anlatımla herhangi bir siyasal iktidar, yasama sürecini hızlan-

dırmak amacıyla, bir kanun teklifini hiç görüşmeksizin Genel Kurul’un

son oylamasına sunabilir. AYM bu durumda bile sadece son oylamaya

bakacağından, Anayasa’ya herhangi bir aykırılık görmeyebilir.