

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine
280
Anayasada komisyon aşamasını zorunlu kılan bir kural bulunmadığı-
nı vs. söyleyerek bu konuda yapılan bir İçtüzük değişikliğini anayasa-
ya aykırı bulmazsa, yöntem kurallarına uyulmadan gerçekleştirilen bir
eylemli içtüzük değişikliğini de anayasaya aykırı bulmayacaktır.
Nitekim yukarıda değinilen somut olayda AYM, Danışma Kurulu
önerisi üzerine 48 saat koşulunun kaldırılmasının İçtüzüğe aykırı ol-
duğunu, bunun bir eylemli içtüzük değişikliği olduğunu saptadıktan
sonra değişikliği denetim kapsamına almış ve Anayasaya aykırılığını
incelemiştir. Sonunda da bu eylemli içtüzük değişikliğinin Anayasa-
ya aykırı olmadığına karar vermiştir. Dolayısıyla değişikliğin yöntem
kurallarına uyularak yapılması ile bu kurallara uyulmadan yapılması
arasında bir fark kalmamıştır.
Mahkeme somut olayda Anayasaya aykırılık konusunda şunları
söylemektedir:
Anayasa’nın 88. maddesinde, yasa tasarılarının TBMM’nde görüşülme
yöntem ve esasları belirlenmemiş, bu yöntem ve esasların saptanması içtüzüğe
bırakılmıştır. Anayasa’nın öbür maddelerinde de yasa tasarılarının görüşülme
yöntem ve esaslarına ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır./ Bir yasa tasa-
rısının, gündemin birinci maddesine alınması (öncelikle görüşme) ile kırksekiz
saatlik bekleme süresini doldurmadan görüşülmesi (ivedilikle görüşme) yönte-
mi
İçtüzük’te
belirtilmiştir. Bu yönteme göre özellikle, ivedilikle görüşme için
Genel Kurul’dan istemde bulunma yetkisi Hükümet ya da esas komisyonun-
dur. Dava konusu TBMM kararı ise, -bu yöntemden farklı olarak ANAP Grup
Başkanvekili’nin önerisi üzerine alınmıştır
36
. Ne var ki, bu karar, yukarıda da
belirtildiği üzere yeni bir “içtüzük düzenlemesi”, daha açık anlatımıyla bir iç-
tüzük değişikliği niteliğindedir./
İçtüzükteki yönteme uyulmadan alınan
“İçtüzük değişikliği niteliğindeki” TBMM kararının, salt bu nedenle
Anayasa’ya aykırılığı ve içtüzük hükümlerine uymayan her davranı-
şın Anayasa’ya
aykırılık oluşturduğu kabul edilemez./...Yukarıda açıklanan
nedenlerle söz konusu TBMM kararı biçim ve öz yönünden Anayasa’ya aykırı
değildir, iptal isteminin reddi gerekir.
37
Özetle söylemek gerekirse, AYM, yasama organının içtüzük deği-
şikliklerini denetim kapsamından kaçırma olasılığını dikkate alarak
36
Bu bir Danışma Kurulu önerisi olarak kabul edilir. Çünkü İçtüzüğün 19. maddesi-
ne göre Danışma Kurulunda siyasal parti grupları arasında uzlaşma sağlanamaz-
sa, her grup kendi önerisini Genel Kurula getirme hakkına sahiptir. Bu öneriler
Danışma Kurulu önerisinin yerini tutar.
37
Bakırcı, 2011, s. 1511-1544