Background Image
Previous Page  282 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 282 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Fahri BAKIRCI

281

eylemli içtüzük değişikliği yorumunu getirmiştir. Bu yolla içtüzük

değişikliği ister biçimsel kurallara uyularak ister uyulmayarak ger-

çekleştirilsin denetim kapsamına alınmıştır. Bu yorumu uyguladığın-

da zamanaşımı süresi yine 60 güne çıkmaktadır; çünkü artık yapılan

denetim şekil denetimi değil, içtüzüğün esas yönünden denetimidir.

Ancak tıpkı yapılan her İçtüzük değişikliği Anayasa’ya aykırı olmaya-

bileceği gibi, İçtüzüğe aykırı her uygulama da Anayasa’ya aykırı olma-

yabilecektir.

AYM daha sonraki kararlarında aynı yorumla, “

eylemli içtüzük de-

ğişikliği

” yerine “

eylemli içtüzük kuralı

”,

‘’içtüzük niteliğinde kural’’

gibi te-

rimler kullanmış ve içtihadını geliştirmiştir. Örneğin AYM 17/9/1992

tarihinde verdiği E. 1992/26 ve K. 1992/48 sayılı kararında sadece

İçtüzük kuralına aykırı bir uygulamanın eylemli içtüzük sayılması-

nı belirtmekle yetinmemiş, İçtüzükte kural bulunmayan bir konuda

uygulama yapılmış olmasını içtüzük kuralı

niteliğinde

saymıştır. Mah-

keme bu kararında da

içtüzük kuralı niteliğindeki kararların içtüzüğe (içtü-

züğün içtüzüğe) aykırılığı(nın) anayasal denetim kapsamı dışında

olduğunu

açıkça ifade etmiştir. Başka bir anlatımla denetlenecek olan içtüzüğe

aykırı olan ya da içtüzükteki boşluğu gideren uygulamanın içtüzü-

ğün diğer kurallarına aykırılığı değil anayasaya aykırılığıdır. Kararın

konusu bütçe görüşmeleri sırasında reddedilen Kültür Bakanlığı büt-

çesinin yeniden oylanmasına ilişkindir. Mahkeme, kararında şunları

söylemektedir:

Anayasa’nın 148. ve 150. maddelerine ve Anayasa Mahkemesi’nin yerle-

şik kararlarına göre TBMM kararlarının Anayasa Mahkemesi’nce denetlene-

bilmesi için

bir İçtüzük kuralı niteliğinde

olması gerekmektedir...TBMM

kararlarının niteliği, değeri ve etkisi üzerinde durmadan, bu kararların ana-

yasal denetim dışında kaldığının kabul edilmesi, yasa değer ve etkisinde ya

da İçtüzük kuralı niteliğindeki TBMM kararlarının anayasal denetime bağ-

lı olmaması sonucunu doğuracağı gibi, anayasal denetimden kaçırmanın da

yolunu açabilir...TBMM kararlan, Anayasa’da sayılan ayrık kurallar dışında

ilke olarak Anayasa Mahkemesi’nin denetim kapsamı dışında kalmakta ise de,

Anayasa Mahkemesi’nin birçok kararında da belirtildiği gibi, TBMM’nin İç-

tüzük kuralı niteliğindeki ya da yasa hüküm ve etkisindeki kararları anayasal

denetime bağlıdır... Öte yandan, Anayasa Mahkemesi’nin yerleşik kararlarına

göre, TBMM’nin çalışmalarıyla ilgili usul ve esaslara ilişkin kararlar, İçtüzük

kuralı niteliğindedir. Kararın alınmasında İçtüzüğün değiştirilmesine ilişkin

yönteme uyulmaması bu kararın bir İçtüzük kuralı niteliğinde sayılmasını en-