Background Image
Previous Page  283 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 283 / 413 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine

282

gellemez. TBMM’nin bir kararının, İçtüzük kuralı olarak kabul edilebilmesi

için

ya bir İçtüzük kuralını değiştirir ya da İçtüzükte bulunmayan

bir konuda kural koyucu nitelikte

olması gerekir.

38

(Vurgular bana ait)

AYM bu kararında daha önceki kararını geliştirmekte ve

eylemli iç-

tüzük değişikliği

terimi yerine

içtüzük kuralı niteliğinde uygulama

terimini

kullanmaktadır. Burada ayrıca sadece içtüzük kurallarını değiştiren

bir uygulamanın değil, içtüzük boşluğunu dolduran bir uygulamanın

da yeni bir içtüzük kuralı niteliğinde olabileceğini kabul etmektedir.

Mahkeme reddedilen Kültür Bakanlığı bütçesinin nasıl görüşüle-

ceğine ilişkin olarak İçtüzükte bir kural bulunmadığını; yapılan uygu-

lamanın yeni bir İçtüzük kuralı niteliğinde olduğunu ve bu nedenle de

usulüne uygun yapılmış yeni bir içtüzük kuralı gibi denetimi kapsamı

içinde yer aldığını saptadıktan sonra Anayasa’ya uygunluk denetimi

yapmıştır. Sonuçta içtüzük kuralı niteliğindeki bu yeni uygulamanın

Anayasa’ya aykırı olmadığına karar vermiştir.

Mahkeme 14.05.1996 tarihli ve E. 1996/19, 1996/13 ile E. 1996/20, K.

1996/14 ile sayılı kararlarında

içtüzük kuralı niteliğinde

terimini, doğru-

dan

içtüzük kuralı

olarak adlandırmıştır:

İçtüzüğün bir kuralını değiştirme ya da İçtüzüğe yeni bir kural

koyma niteliğinde olan TBMM uygulamaları ve kararları, İçtüzük ku-

ralı sayılır.

39

Mahkeme daha sonraki başka kararlarında kimi zaman benzer

cümleler kullanmış, kimi zaman da değişik yönleri açıklığa kavuş-

turmuştur. Örneğin 11/11/1999 tarihli ve E. 1999/40, K. 1999/41 sayılı

kararında İçtüzük maddesine uygun uygulamanın içtüzük değişikliği

anlamına gelmeyeceğini şöyle ifade etmiştir:

...madde fıkralarının ayrı ayrı oylanması teklifinin Genel Kurul’ca

reddine ilişkin TBMM Kararı yeni bir içtüzük kuralı niteliğinde de-

ğildir.

40

III. İçtihat Değişikliği: Eylemli İçtüzük Değişikliğinden Vazgeçme

AYM 1991 yılında vazgeçtiği daraltıcı yorumdan sonra, yaklaşık 20

yıl boyunca, dolaylı bir şekil denetimi yapmıştır. Bu yorum, maddenin

38

Bakırcı, 2011, s. 1544-1568

39

Bakırcı, 2011, s. 1754, 1773

40

Bakırcı, 2011, s. 1898