

TBB Dergisi 2014 (112)
Faruk TURİNAY
43
Son olarak, Anayasa Mahkemesi yabancı ırk ve millet isimleri kul-
lanma yasağının herkese uygulandığından hareketle eşitlik ilkesinin
ihlalinin söz konusu olmadığına kanaat getirmiştir. Bu tutum ancak
kuşkusuz haklarda değil yasaklarda eşitlik
anlayışıyla tevil edilebilir gö-
rünmektedir.
2. KARŞIOYLAR
Soyadı Kanunu’ndaki “yabancı ırk ve millet isimleri” ibaresinin
anayasaya aykırı olduğu ve iptali yönünde oy kullanan fakat çoğunlu-
ğu sağlayamayanmahkeme üyeleri AnayasaMahkemesi İçtüzüğü’nün
m.12/son hükmü gereği dört ayrı karşıoy yazısı kaleme almışlardır. Bu
metinlerde çoğunluk görüşüne muhalif olarak ileri sürülen gerekçeler
çeşitlilik arz etmekte; diğer yandan ise kendi içlerinde ortak noktalar
taşımaktadır. Genel itibariyle dayanılan gerekçeler ilgili düzenleme-
nin günümüz hukuk anlayışı bakımından kabul edilemezliği, eşitlik
ilkesine dolayısıyla ayrımcılık yasağına aykırı olduğu, soyadının temel
bir kişilik hakkı oluşu, demokrasiye aykırılığı, uluslararası sözleşme-
lere muhalefet, sınırlama sebebi olarak kamu düzeni’nin geniş yoru-
ma tabi tutulamayacağı ve halihazırda bu değeri koruyucu kuralların
mevcudiyeti ve son olarak anayasanın yarattığı millet anlayışının dı-
şında kaldığı hususlarında yoğunlaşmaktadır. Aynı gerekçelere farklı
karşıoy yazılarında rastlanması ve iptali istenen hükmün mahiyeti-
nin daha belirgin şekilde açıklığa kavuşturulması amacıyla azınlıkta
kalan üyelerin karşıoyları içerikleri esas alınarak değerlendirilecektir.
Gerekçeler, hukuki sorunun ve çözüm yolunun takip edilebilmesi dü-
şüncesiyle özelden genele bir sıra ile ele alınacaktır.
a. Soyadının Niteliği
Bazı yargıçlar soyadını kişiyi diğer kişilerden ayırmaya yarayan
hukuki bir araç, kimliğin ayrılmaz bir parçası ve toplum hayatına ka-
tılma şekli olarak tanımlamaktadır
42
. Yargıçlar, bu tanımdan hareket-
le soyadının, “kişinin onurla taşıması için” bireye verilmiş kişiye sıkı
sıkıya bağlı, vazgeçilmez, devredilmez bir kişilik hakkı ve bir mutlak
42
AMKD, op.cit., “Haşim Kılıç ve Engin Yıldırım’ın Karşı Oy Yazısı”, s.901