Background Image
Previous Page  29 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 341 Next Page
Page Background

Uluslararası Hukukta Küresel Anayasacılık Tartışması

28

ve ilkelerin maddi anlamda anayasal nitelikte ve

jus cogens

konumda

olduğu belirtilmiştir.

27

Bu istikametteki görüşlere önemli katkı yapan Bardo Fassbender’e

göre, Şart’ın oluşturulması yeni bir uluslararası düzene geçişi simgeler

ve bir “anayasal an”dır. Farklı bir hukuki topluluk amaçlarını ortaya

koymuştur.

28

Ayrıca Fassbender’e göre bir anayasada olması beklendiği

gibi, Şart’ta yönetim sistemi belirlenmiştir. Güvenlik Konseyi, barış ve

güvenlik konularında hem bağlayıcı karar alabilmesi ile yasama, ka-

rarları uygulama bakımından ise yürütmeye benzer şekilde yetkileri

haizdir. Uluslararası Adalet Divanı ise örgütün yargı organıdır. Ayrıca

yine bazı yazarlar tarafından Şart, anayasal nitelikte olan 103. maddeyi

içermektedir ve bu maddeye göre Birleşmiş Milletler Şartı’ndan doğan

yükümlülükler üyelerin başka antlaşmalardan doğan yükümlülüklere

üstün gelir.

29

Bu üstünlük hem Şart’ın içeriğinden doğan yükümlülük-

ler hem de Şart’ta öngörülen yetkili organların kararlarından doğan

yükümlülükler için geçerlidir. Şartta bir üstünlükten bahsedilmiştir

fakat bir çatışma durumunda diğer yükümlülüklerin geçersizliğinden

bahsedilmemiştir. Çoğunluk görüşüne göre bahsedilmeme hususunu

çatışma durumunda diğer yükümlülüklerin geçici bir askıya alınması

şeklinde yorumlamak gerekir, yani geçersiz kılınma söz konusu de-

ğildir.

30

Fakat akılda tutmak gerekir ki, iç hukuklarda da anayasa ile

anayasaya aykırı olan kurallar aynı hukuk aleminde yaşabilirler, ta ki

bu aykırılık yargı kararıyla belirlenene kadar.

5. Tüm üyeler, örgütün işbu Şart gereği giriştiği tüm eylemlerde örgüte her türlü

yardımı yaparlar ve Birleşmiş Milletler tarafından aleyhinde önleme ya da zorla-

ma eylemine girişilen herhangi bir devlete yardım etmekten kaçınırlar.

6. Örgüt, Birleşmiş Milletler üyesi olmayan devletlerin de, uluslararası barış ve

güvenliğin korunmasının gerektirdiği ölçüde bu ilkelere uygun biçimde hareket

etmesini sağlar.

7. İşbu Şart’ın hiçbir hükmü, Birleşmiş Milletler’e herhangi bir devletin kendi iç

yetki alanına giren konulara müdahale yetkisi vermediği gibi üyeleri de bu türden

konuları işbu Şart uyarınca bir çözüme bağlamaya zorlayamaz; ancak, bu ilke VII.

Bölümde öngörülmüş olan zorlayıcı önlemlerin uygulanmasını hiçbir biçimde en-

gellemez.”

27

Ronald St. J. Macdonald, “The Charter of the United Nations as a World Constitu-

tion”, International Law Studies, Vol. 75, 2000, ss. 265-268

28

Bardo Fassbender, “The United Nations Charter as Constitution of the Internatio-

nal Community”, Columbia Journal of Transnational Law, Vol. 36,1998,s. 573

29

Pierre-Marie Dupuy, “The Constitutional Dimension of the Charter of the United

Nations Revisited”, Max Planck Yearbook of United Nations Law, Vol.1,1997,s. 12

30

Robert Kolb, An Introduction to the Law of the United Nations, Hart Publishing,

Portland, 2010, s. 165