Background Image
Previous Page  77 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 341 Next Page
Page Background

Aydınlanma ve Ceza Hukuku

76

rak, onları modern değerlere sahip çıkmak için kullanan, ahlakı ve

akılcılığı ön plana alan bir akımdır.

85

Klasik Ceza Hukuku Okulu, 19.yüzyıl sonlarında ve 20.yüzyıl

başlarında Yeni Klasik Okul adıyla önemli sayıda ceza hukukçusunu

bünyesinde toplamıştır. Bu okul, klasik okulun bütün özeliklerini ta-

şımakla birlikte pozitivist okulun itiyadı ve mükerrer suçlulukla ilgi-

li düzenlemelerini ve güvenlik tedbirlerini bünyesine almıştır.

86

1889

tarihli İtalyan Zanardelli Kanunu ve 765 sayılı Türk Ceza Kanunu bu

okulun eseridir.

87

Aynı zamanda, 21.yüzyılın son çeyreğinde, cezanın

caydırıcılığını esas alan teorilerle birlikte, “neo klasik okul” adıyla ye-

niden gündeme gelmiştir.

88

A-Klasik Ceza Hukuku Okulunun Suça Bakışı

1- Suçların ve Cezaların Kanuniliği İlkesi

Kanunilik İlkesinin, teorik temellerini ilk ortaya çıkartan kişi,

Montesquieu olmuştur. Montesquieu, bireyin özgürlüklerine, devlet

gücünü elinde tutanlar tarafından yapılacak kısıtlamaların, ancak

kanunla gerçekleştirilebileceğine işaret etmiş, kuvvetler ayrılığının

keyfiliği önlemek için zorunlu olduğunu belirtmiştir. Suçların ve ce-

zaların kanuniliği ilkesi de bu iki görüşün doğal sonucu olarak dolaylı

yoldan Montesquieu’nun eserlerinde karşımıza çıkmaktadır.

89

85

Stephen Little, …izmler, Sanatı Anlamak, Yapı Yayın, 2006, İstanbul, s. 66 vd.

Aynı zamanda, bu akımın en büyük sanatçısı ve ressamı için bkz. Jaques-Louis

David (1748

-1825)

86

Demirbaş, s.78

87

Hafızoğulları/Özen, s.127. Bu noktada, Türkiye Cumhuriyeti ve İslam âlemi açı-

sından Aydınlanmanın yerini tartışabiliriz. İslam tarihinde bize göre en büyük

Aydınlanmacı Gazi Mustafa Kemal Paşa’dır. Mustafa Kemal Paşa’nın önderliğini

yaptığı Türk Devrimi, hayata geçirdiği hukuk devrimi ve harf inkılâbıyla, modern

kıyafeti kabulüyle, üniversiteleriyle Hasan Ali Yücel’in çevirttiği kitaplarıyla, köy

enstitüleri gibi okullarıyla, laiklik ilkesini hayata geçirmesiyle bir kültür felsefesi

olan Aydınlanmanın, cumhuriyetin gelecek nesilleri tarafından özümsenmesini

amaçlamıştır. Bu niteliğiyle Türk Devrimi bir kültür devrimidir ve Braudel’in de

belirttiği gibi Türkiye’yi 20.yüzyılda Ortadoğu ülkelerinin acı kaderinden kurta-

ran da bu olmuştur.(Braudel, s.93)

88

Osman Dolu, “Rasyonel Bir Tercih Olarak Suç: Klasik Okul Düşüncelerinden Suçu

Açıklama ve Önleme Kapasitesinin Değerlendirilmesi”,

Polis Bilimleri Dergisi

,

2009, Cilt:1,1 S.4,s.103 vd.

89

Uğur Alacakaptan, İngiliz Ceza Hukukunda Suçların ve Cezaların Kanuniliği

Prensibi, AÜHF Kriminoloji Enstitüsü Y., Ankara, 1958, s.4. Bu paralelde,