

TBB Dergisi 2014 (113)
Özgür KÜÇÜKTAŞDEMİR
79
cezaların kanuniliği ilkesinin doğal bir sonucu olarak karşımıza çık-
maktadır. Bu soyutluğun diğer bir nedeninin de fiilin nedensel algı-
lanışında yattığını düşünüyoruz. Aydınlanmayla birlikte evrenin me-
kanik algılanışı ve nedensellik ilkesi çerçevesinde, belirli hareketlerin
belirli neticeleri verdiği düşünüldüğünden, fiil, objektif ve maddi bir
unsur olarak algılanmıştır. Nesnel ve gözlemlenebilir olması soyutlu-
ğunun bir nedenidir.
Gerçekten de, Klasik Ceza Hukuku Okulunun suç genel teorisin-
de, hareket sadece belirli neticelerin oluşumuna neden olan, doğal ve
nesnel bir olgu olarak ele alındığından, belirli bir değerden yoksun-
dur.
102
Böylelikle suçun maddi unsuru fiilden, objektif ve sübjektif un-
surlarıyla geniş anlamda fiil değil, sadece dış dünyada gözlemlenebi-
len, hareket, illiyet bağı ve neticeden oluşan objektif bir bütün olan fiil
anlaşılmaktadır.
103
Bu nedenle ilk önce maddi unsurun belirlenmesine
gidilir. Daha sonra hukuka aykırılık ve kusurluluk ele alınacaktır. Gü-
nümüzde, failin fiilinin varlığı mahkemece kanıtlanamıyorsa, suçun
sübuta ermediğine hükmedilmektedir.
Klasik Ceza Hukuku okulunun suç genel teorisi ilkel haliyle iki-
li ayrıma dayanır.
104
Buna göre suç kusurlu iradeyle işlenmiş beşeri
fiildir.
105
Böylece suçun bu ikili ayrımı Kıta Avrupa’sında, maddi (ob-
jektif) unsur, hareket, illiyet bağı ve netice olurken, manevi unsursa
failin kusurluluğudur.
106
Nesnel nitelikteki fiili, faile manevi unsur
bağlamaktadır. Bu ayrımda, hukuka aykırılık, zaten ihlale neden olan
fiile mündemiç bir unsurdur. Anglosakson ülkelerinde ikili ayrım,
maddi (dış) unsur (actus reus), manevi(iç) unsur(mens rea) olmak üze-
re en ilkel ve basit hale sahip olup, Uluslararası Ceza Mahkemesi’nde
etkili olan ayrımdır.
107
Daha sonra Kant’la birlikte, Klasik suç genel
102
Klasik Ceza Hukuku Okulunun suç genel teorisinin eleştirisi için bkz. Özgenç,
s.138 vd.
103
Hafızoğulları/Özen, a.g.e s.188
104
Türk Ceza Hukuku Doktrininde, Faruk Erem ve Nevzat Toroslu bu ikili ayrımı
benimseyen düşünürlerdir. Aslında bunun, Platon’dan beri gelen antik bir
düalizmin eseri olup dış dünya ile insan zihni arasındaki yapılan ikili ayrımın
eseri olduğu söylenebilir.
105
Hafızoğulları/Özen, s.189
106
bkz. Nevzat Toroslu, Ceza Hukuku Genel Hükümler, Savaş Y., Ankara, 2012.
107
Ayrıntılı bilgi ve suçun unsurlarının Kıta Avrupa’sındaki ayrımlarıyla karşılaş-
tırılması için bkz. Fletcher; The Grammar of Criminal Law, Volume 1, Oxford U.