Background Image
Previous Page  79 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 341 Next Page
Page Background

Aydınlanma ve Ceza Hukuku

78

lemeyi, yani hakimin keyfiliğini de önlemeyi amaçladığından, ilke ge-

reğince kıyas ve kıyasa varan yorum da yasaktır.

95

Dönmezer/Erman’ın dikkati çektiği üzere, kanunilik ilkesiyle be-

raber, hukuka aykırılık suçun bir unsuru haline gelmiştir.

96

Suçların ve

cezaların kanuniliği ilkesi vasıtasıyladır ki, suç ilahi bir olgu olmaktan

çıkmış, dünyevi ve hukuki bir olgu halini almıştır. Bu ilke sayesinde,

Kutsal Kitapların hükümleri değil, parlamentoların çıkardığı kanun

hükümleri ihlal edilmekte, Hafızoğulları’nın deyimiyle hukuk düzeni

bir kutsal kitabın naklettiklerinin dışında, akli ve dünyevi olarak algı-

lanmaktadır.

97

Bu, felsefi, sosyal ve hukuki işlevleri, Aydınlanmanın siyasi pren-

siplerinin uygulanabilmesi için, kanunilik ilkesini dahiyane ve gerekli

bir araç kılmaktadır. Yani devletin her türlü erki karşısında, birey, yö-

netenlerin ve yargılayanların keyfiliğinin kanunlarla önlenmesi amaç-

lanarak korunmaya çalışılmıştır.

98

Suçların ve cezaların kanuniliği

ilkesi, tüm bu özelliklerinden dolayı, Erem’in deyimiyle, Aydınlanma-

nın bir “siyasi özgürlük” aracı olarak karşımıza çıkmakta ve “hukuk

devleti” olmanın bir şartı olarak Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde

yerini almaktadır.

99

2-Klasik Ceza Hukuku Okulunun Suç Teorisi

Klasik okul, suçu ilahi bir olgu olarak kabul etmemekte, dünyevi

bir hukuki kavram ve kurum, yani fikri bir yapı olarak ele almakta-

dır.

100

Yani suç, bir hukuk kuralının ihlali olup, hukuki bir konudur. Bu

nedenle Klasik Okul, suçu ve dolayısıyla suçluyu da soyut bir şekilde

ele alır.

101

Aslında bu soyutluk, yukarıda gördüğümüz gibi suçların ve

95

Johnson/Wolfe/Mark, s.137

96

Dönmezer/Erman, s.19

97

Zeki Hafızoğulları, Laiklik, İnanç, Düşünce ve İfade Hürriyeti, US-A Yayıncılık,

Ankara,1997.

98

Bu bağlamda, idarenin keyfiliği kanuni idare ilkesiyle, yargının keyfiliği suçların

ve cezaların kanuniliği ilkesiyle, yasamanın keyfiliğiyse anayasalar ve çağımızda

ek olarak anayasa mahkemeleriyle önlenmeye çalışılmaktadır.

99

Faruk Erem, Türk Ceza HukukuGenel Hükümler, Cilt1, 10.Baskı, SevinçMatbaası,

Ankara, 1974, s.15 vd.

100

Hafızoğulları, Özen, s.127

101

Taner, a.g.e s.33