Background Image
Previous Page  82 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 82 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Özgür KÜÇÜKTAŞDEMİR

81

Gerçekten de Aydınlanmaya kadar maddi unsur, manevi unsur-

dan önce gelmekteydi. Hatta manevi unsur ikincil ve manevi unsura

göre daha önemsiz kalmaktaydı. Aydınlanmaya kadar olan dönem-

de, hukukun gelişimi içinde failin iradesi, fiil kadar önemli bir unsur

olmaya başlamıştır ama çoğu durumda suçun kurucu unsuru hala

değildir. Aydınlanmayla beraber insan aklına ve bu bağlamda irade

özgürlüğüne verilen değer, suçun manevi unsurunun maddi unsuru

kadar önemli olmasına yol açmıştır.

İrade, failin hareketini önceleyen son zihinsel eylemdir ve bu bağ-

lamda irade özgürlüğüyse, bir kişinin hareket edebilme özgürlüğüne

sahip olması, yani başka türlü davranma konusunda seçeneklerinin

olması, bu seçenekleri seçme özgürlüğüne sahip olması ve böylelikle

kendi eylemlerinin nedensel kaynağı olmasını ifade eder.

114

Böylelikle

iradi bir şekilde hareket eden kişi, kendi fiilinin nedeni sayılmıştır. Di-

ğer adımdaysa, yine Aydınlanmayla beraber, insan iradesinin kusurlu

olup olmadığının belirlenmesi yoluna gidilecektir. İşte kusurluluğun

ilk anlayışı olan psikolojik anlayış, irade özgürlüğünün bu üç unsuru

üzerinde yapılan tartışmalar neticesinde şekillenmiştir.

115

Aydınlanma öncesi dönemde failin kusurlu iradesi, kötü niyet,

lanetlenmiş irade vb. gibi dini ve ahlaki kavramlarla tanımlanmıştır.

116

Aydınlanmayla beraber manevi unsur maddi unsur kadar önemli hale

geldiği ve suçun kurucu unsurlarından biri olduğu gibi, aynı zaman-

da dini ya da ahlaki nitelendirmelerinden arındırılmış, salt akli bir

maksat/istek (mental intent) olarak ele alınmıştır.

117

Bu nedenle Klasik

Okul’da sorumluluğun esası manevi sorumluluktan doğan kusur ol-

muş, bir insanın kusurlu sayılabilmesi için irade özgürlüğüne ve tem-

yiz kudretine sahip olması gerektiği düşünülmüştür.

118

Böylelikle ku-

surlulukla ilgili ilk görüşleri barındıran, tabiatçı (psikolojik) anlayışın

temelleri atılmıştır. Böylece kusurun konusu nedensel bir bağlantının

114

Özgür Küçüktaşdemir, Türk Ceza Hukukunda Maddi ve Manevi Cebir, Seçkin,

2012, s.68 vd.

115

Bu tartışmalardan mücbir sebep, maddi cebir gibi hukuki kavramlar doğmuştur.

116

Elizabeth Wilson,”Beyond The Rock: Post-Enlightenment Torture”, New England

Journal on Criminal&Civil Confinement, Winter, 2013, Vol. 39, N.1, p.41

117

Wilson, a.g.m. s.41

118

Devrim Aydın, “Ceza Hukukunda Okullar”,

Ceza Hukuku Dergisi

, Sayı: 15, Nisan,

2011, s.48-49