Background Image
Previous Page  87 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 341 Next Page
Page Background

Aydınlanma ve Ceza Hukuku

86

Beccaria’nın hapis cezasıyla ve cezaevlerinin koşullarıyla ilgili görüş-

lerinde hümanist düşüncelerinden çok faydacı felsefesinin ağır bastığı

söylenebilir.

138

Faydacı okulun kurucusu Bentham’a göre, insan, zevk ve elem

arasından hangisinin kendisine maksimum faydayı vereceği üzerinde

hesapta bulunarak hareket ettiğinden tüm ceza değerinin tüm zevk

değerinden fazla olması, cezanın caydırıcı olmasına neden olacaktır.

139

Feuerbach

(1804-1872)

140

, toplumsal yarara cezanın genel önleme

amacı ile ulaşılabileceğini söylemiştir.

141

Alman Ceza Hukuku’nun

başta Kant’a ve daha az olmakla birlikte de Hegel’e dayandığı söy-

lenmekle beraber, aslında her iki filozofun etkilerinin sınırlı olduğu,

modern Alman Ceza Hukuku’nun Feuerbach’a dayandığı ileri sürül-

mektedir.

142

Günümüzde Alman Ceza Hukukundaki hakim ilke po-

zitif genel önlemedir ve böylelikle özel önlemenin ve ödetici adaletin

olumsuz unsurları giderilmeye çalışılmıştır.

143

2- Sosyal Sözleşme Kuramını Savunan Görüşler

Cezalandırmanın meşruluğunu toplumsal sözleşmede bulan bu

görüşü, Aydınlanma öncesinde, Hobbes’da ve Grotius’da, sonrasınday-

sa Rouessau ve Fichte’de

144

görüyoruz. Fichte ve Rousseau’ya göre bir

138

Beccaria’ya göre cezaevinde hayvana dönüşen insan, topluma verdiği zararı

kendi yorucu çalışmasıyla gidermektedir. Bkz. Emine Eylem Aksoy Retornaz,

Beccaria’nın Hapis Cezasına Bakışı Üzerine Bir Değerlendirme,

TBB Dergisi

, 2014,

Sayı 112.

139

Dönmezer/Erman

,

s. 57

140

Hegelcilik ve maddeciliği bağdaştırmış, materyalist bir düşünürdür. (Gökberk, s.

410) Aynı zamanda, sosyal sözleşme teorisinin içeriğini de Feurbach’ın düşünce-

lerinde görmenin mümkün olduğu söylenmektedir.(Hassamer, s.189)

141

Artuk/Gökçen/Yenidünya, s.37

142

Markus Dubber, “The Promise of German Criminal Law: A Science of Crime and

Punishment”,

German Law Journal

, Vol., 2005, 06, No. 07, (1049 -1072),s.1063 vd.

Dubber’a göre, Feuerbach her ne kadar kendini Kantçı olarak görse de,(hukuk ve

ahlak ayrımında) Kant’ın aksine ödetici adaletten ziyade cezanın genel önleyici

özelliğini savunmuştur. Bu nedenle Dönmezer/Erman düşünürü faydacı okul

içinde değerlendirmektedirler. Biz yukarıda yazılanlar ışığında, Feuerbach’ın

hem Alman idealizmini(ağırlıklı olarak) hem de faydacılığı kendi ceza hukuku

düşünceleri içinde eriterek eklektik bir anlayışa vardığını düşünüyoruz.

143

Dubber, a.g.m s.1070

144

Fichte romantik döneme içinde değerlendirilse Kant ile Hegel arasındaki bir geçişi

simgelediği söylendiği ve klasik okul içinde değerlendirildiğinden bu başlık altın-

da kendisine yer verdik.