Background Image
Previous Page  192 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 192 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Kürşat GÖKTÜRK

191

organizasyonu kurmakla mükelleftir.

44

İcabında gözetim yükümünü

kendisine aktarılan bilgileri inceleyip değerlendirmek suretiyle icra

edebileceği gibi, kararlara müdahale şeklinde de bu yükümlülüğü ye-

rine getirebilecektir.

45

Ancak kararlara müdahale şeklinde gerçekleşen

gözetim, hukuki anlamda artık gözetim değil, yönetim faaliyeti icra

edilmesi anlamını taşıyacağından, bu tür davranış halinde, artık gö-

zetim sorumluluğu değil, doğrudan karardan doğan sorumluluk söz

konusu olabilecektir.

46

Üst gözetim yükümlülüğüne dair kanuni düzenleme, yönetim

kurulunun bir denetim ya da kontrol organı olmadığına dair gerekçe

karşısında,

47

yönetim kurulunun kanundan kaynaklanan üst gözetim

yükümlülüğünün, hiçbir kontrol ya da denetim yapmamak suretiy-

le gerçekleşeceği anlamına gelmemektedir. Üst gözetimin kapsamını,

somut olay şartları belirleyecektir ve bu kapsamda bulunan yüküm-

lülük ihlallerinin sorumluluk doğuracağında tereddüt duyulmamalı-

dır. Üst gözetim yükümlülüğü, yönetim kurulunun devredilmez diğer

görevleri ile de alakalıdır. Hatta işletme öğretisinde, üst yönetim ve

üst gözetimin, yönetim işlevinin ayrılmaz parçaları olmaları nedeniy-

le, pozitif hukukta birbirinden ayrılarak düzenlenmesi dahi eleştiril-

mektedir.

48

Yönetim kurulunun üst gözetim görevi kapsamında göze-

tim organizasyonuna, bunun etkinliğine, bilgi akışını temine, temin

edilen bilgileri muhakeme etmeye, icabında bilgilerin güvenilirliğini

kontrole, analize, iktisadi ve normatif denetime yönelik oldukça geniş

görevleri bulunmaktadır.

49

“Üst gözetim” kavramı,

50

madde lafzında

geçen “özellikle” ibaresinden anlaşılacağı üzere sadece mevzuata ri-

ayet bağlamında normatif gözetimi değil, aynı zamanda işletmesel

anlamda işlerin akışına yönelik denetimi de kapsamaktadır.

51

Gözeti-

44

Homburger, Eric, in Zürcher Kommentar, Bd. V/5b, Der Verwaltungsrat, Art.

707-726 OR, Zürich, 1997, Art. 716a, Rn. 589

45

Homburger, Art. 716a, Rn. 590 ff.

46

Bkz. Chapuis, Cédric, in OR Handkommentar, Schweizerisches Obligationen-

recht, Hrsg. Kren Kostkiewicz u.a., Zürich, 2009, Art. 716a, Rn. 14

47

Bkz. Gerekçe s. 174

48

Bkz. Erny, Dominik, Oberleitung und Oberaufsicht, Zürich, 2000, s. 123; Benzer

yönde bkz. Homburger, Art. 716a, Rn. 581, 584

49

Bkz. Doğan, Beşir Fatih, “Yönetim Kurulunun Devredilmez Yetkileri Ve Yönetim

Yetkisinin Devri”,

MÜHFD

, Y. 2012, C. 18, Sa. 2, (s. 609-640), s. 620

50

Ayrıntılı bilgi için bkz. Doğan, s. 619 vd.

51

Aynı yönde Doğan, s. 620; İsviçre hukuku için bkz. Homburger, Art. 716a, Rn. 584

ff.; Chapuis, Art. 716a, Rn. 13; Erny, s. 247; Bkz. ve krş. Gerekçe s. 174