Background Image
Previous Page  56 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Nurcihan DALCI

55

ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar”

, şek-

linde tanımlanmıştı

18

. Ancak bu tanım üreticinin sorumluluğuna ne-

den olan ayıplı mal kavramını ifade etmemektedir. Şöyle ki, TKHK

md.4/I’de tanımlanan ayıp kavramı ile md.4/II’de yer alan ayıp kav-

ramı aynı değildir

19

. Zira sözleşme dışı üreticinin sorumluluğunda

kullanılan ayıp kavramı ile ayıba karşı tekeffül sorumluluğunda kul-

lanılan ayıp kavramı aynı değildir. İlkinde haksız fiil sorumluluğuna

ilişkin

bütünlük menfaatlerinin

karşılanması amaçlanırken, ikinci-

sinde sözleşme sorumluluğuna ilişkin

ifa menfaatlerinin

karşılanma-

sı aranmaktadır

20

. Üreticinin sorumluluğunda malın ayıplı olması ile

kastedilen, malın kendisinden beklenen niteliklere sahip olmaması de-

ğil, malın tehlikesiz kullanılabilme beklentisine uygun olmamasıdır

21

.

Bu nedenle TKHK md.4/I’de yer alan tanımlama, ayıba karşı tekeffül

sorumluluğunda kullanılan ayıp kavramını karşılamaktadır. Üretici-

nin sorumluluğunun gerçekleşmesi için aranan ayıplı ürün kavramı,

hem TKHK’da hem de Yönetmelikte ayıplı mal olarak ifade edilmekte

ve ayıp, satıcının ayıba karşı tekeffül borcuna ilişkin ayıp kavramını

değil, üreticinin ürün sorumluluğuna ilişkin ayıp (hata) kavramını

ifade etmektedir

22

.

Üreticinin sorumluluğunda kullanılan ayıp kavramının içeriğinin

belirlenmesinde Yönetmelik md.5’te yer alan ve Direktife paralel ola-

18

6502 sayılı TKHK md.8/II’de ise ayıplı mal, “Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve

kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan

özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen

veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malla-

rın kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları

azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren

mallar da ayıplı olarak kabul edilir.” şeklinde tanımlanmıştır.

19

Üreticinin sorumluluğuna ilişkin düzenlemenin yer aldığı TKHK md.4/II cüm-

le 4’te ayıp kavramının kullanılması, doktrinde haklı olarak eleştirilmektedir. Bu

eleştiriler için bkz. Özsunay, s.58; Havutçu, s.114 vd; Özel, Çağlar: “Tüketicinin

Korunması Açısından Ayıplı Maldan Doğan Sorumluluk Kapsamında Yapımcı-

nın Sorumluluğu Sorunu”, Prof. Dr. M. Kemal Oğuzman’ın Anısına Armağan,

İstanbul 2000, s.801.

20

Kırca, s.126; Havutçu, s.22.

21

Öztan, üreticinin sorumluluğu alanındaki ayıp kavramını, haklı güvenlik beklen-

tisi olarak nitelendirmekte ve bir ürünün ayıplı olup olmadığını tespitte arana kıs-

tasın, ürünün piyasaya sürülmesi dahil, bütün durumlarda bir kimsenin üründen

beklemeye hakkı olduğu güvenliği ürünün taşıyıp taşımadığının tespiti olduğunu

ifade etmektedir (Öztan, Bilge: İmalâtçının Sorumluluğu, Ankara 1982, s.25).

22

Kırca, s.100. Aksi görüş için bkz. Havutçu, s.114; Özel, s.801.