

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki
126
With this new law, spending of taxpayer money for public pros-
perity has been based on the principles of transparency, equality,
competition, participation and productivity. From 2002 to present
day, there have been over 100 changes made to the law and the
laws purpose of legislation has been abandoned by government of-
ficials. The fundamentals of Article 4734 can be summarized with
the open procurement method and procurements made with cer-
tain requests, however there can be exceptions in which case there
are special negotiated procedure. Although these exceptions are
for only special circumstances, most of Turkey’s procurements are
violations of the law. Also public procurements are imperfect com-
petition, causing monopoly between businesses. Another example
of violating Article 4734 is that these tenders are being made behind
closed doors, absolutely obsolete to the public. This is due to the
fact of someone trying to hide the illegal transfers being made of
public resources to private businessmen. This Article gives examples
of the misuse of the negotiated procedure that takes place in Article
4734 in Turkey, showing how tender irregularities are transforming
into procurement corruption.
Keywords:
procurements with the negotiated procedure, pub-
lication of procurements, competition, productive use of resources,
corruption.
GİRİŞ
İhale kavramı geniş anlamda; idarenin yapacağı bir sözleşmenin
tarafını seçmek üzere yürüttüğü süreci, dar anlamda ise idarenin
belirli bir işi istekliler arasından seçeceği birisine yaptırmak üzere
“yürüttüğü süreci” ifade etmektedir. Bu süreçte bir yandan tek ku-
tuplu, diğer yandan çoklu, iki taraflı ilişki düzlemlerinden oluşan bir
ilişki kompleksi kurulmaktadır. İlişkide tek kutuplu bir düzlem var-
dır. Çünkü hem ihale usulü hem de talep kamusal irade tarafından
belirlenmektedir. Devlet veya idare, ilişkisinin belirleyicisi konumun-
dadır. İdari sözleşmelerdeki şartnameler, idarenin tek taraflı olarak
belirlediği koşul ve kuralardır
1
. İhale aslında idarenin sözleşmeleri-
1
Özay, s. 549. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlığını taşıyan
4’üncü maddesine göre İhale; “Bu kanunda yazılı usul ve şartlarla mal veya hiz-
met alımları ile yapım işlerinin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıl-
dığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması
ile tamamlanan işlemleri” ifade etmektedir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun
“Tanımlar” başlığını taşıyan 4’üncü maddesine göre ise İhale; “Bu Kanunda yazılı
usul ve şartlarla, işin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gös-
teren ve yetkili mercilerin onayı ile tamamlanan sözleşmeden önceki işlemleri”
ifade etmektedir.