Background Image
Previous Page  127 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 127 / 517 Next Page
Page Background

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki

126

With this new law, spending of taxpayer money for public pros-

perity has been based on the principles of transparency, equality,

competition, participation and productivity. From 2002 to present

day, there have been over 100 changes made to the law and the

laws purpose of legislation has been abandoned by government of-

ficials. The fundamentals of Article 4734 can be summarized with

the open procurement method and procurements made with cer-

tain requests, however there can be exceptions in which case there

are special negotiated procedure. Although these exceptions are

for only special circumstances, most of Turkey’s procurements are

violations of the law. Also public procurements are imperfect com-

petition, causing monopoly between businesses. Another example

of violating Article 4734 is that these tenders are being made behind

closed doors, absolutely obsolete to the public. This is due to the

fact of someone trying to hide the illegal transfers being made of

public resources to private businessmen. This Article gives examples

of the misuse of the negotiated procedure that takes place in Article

4734 in Turkey, showing how tender irregularities are transforming

into procurement corruption.

Keywords:

procurements with the negotiated procedure, pub-

lication of procurements, competition, productive use of resources,

corruption.

GİRİŞ

İhale kavramı geniş anlamda; idarenin yapacağı bir sözleşmenin

tarafını seçmek üzere yürüttüğü süreci, dar anlamda ise idarenin

belirli bir işi istekliler arasından seçeceği birisine yaptırmak üzere

“yürüttüğü süreci” ifade etmektedir. Bu süreçte bir yandan tek ku-

tuplu, diğer yandan çoklu, iki taraflı ilişki düzlemlerinden oluşan bir

ilişki kompleksi kurulmaktadır. İlişkide tek kutuplu bir düzlem var-

dır. Çünkü hem ihale usulü hem de talep kamusal irade tarafından

belirlenmektedir. Devlet veya idare, ilişkisinin belirleyicisi konumun-

dadır. İdari sözleşmelerdeki şartnameler, idarenin tek taraflı olarak

belirlediği koşul ve kuralardır

1

. İhale aslında idarenin sözleşmeleri-

1

Özay, s. 549. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlığını taşıyan

4’üncü maddesine göre İhale; “Bu kanunda yazılı usul ve şartlarla mal veya hiz-

met alımları ile yapım işlerinin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıl-

dığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması

ile tamamlanan işlemleri” ifade etmektedir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun

“Tanımlar” başlığını taşıyan 4’üncü maddesine göre ise İhale; “Bu Kanunda yazılı

usul ve şartlarla, işin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gös-

teren ve yetkili mercilerin onayı ile tamamlanan sözleşmeden önceki işlemleri”

ifade etmektedir.